ECU خودرو چیست؟

ECU چیست؟ و چه کاربردی دارد + رفع خطای ECU در خودرو

ECU  را می‌توان کامپیوتر خودرو تعریف کرد که مسئولیت‌های فراوان و مهمی دارد. برای آشنایی با این قطعه‌ی مدرن خودروسازی، همراه اتو حیدری باشید.

ECU چیست؟

اگر هر سال به روند پیشرفت صنعت خودروسازی و مدل‌های جدید مدیران خودرو توجه کنیم، متوجه پیچیده‌تر شدن سیستم‌ها و فناوری‌های به‌ کار رفته در محصولات برندهای مختلف می‌شویم. به ‌خصوص در چند دهه‌ی گذشته‌ی استفاده از انواع تجهیزات الکترونیک و ریز پردازنده‌ها در خودروها از جمله نمایندگی چری و نمایندگی MVM بیشتر شده است؛ شاید استفاده بیشتر از ریز پردازنده‌ها، تعمیر و دست‌کاری خودرو توسط مالک یا افرادی که اطلاعات کافی از مسائل فنی ندارند را مشکل‌تر کرده باشد، اما در مجموع سرویس و خدمات خودرو، آسان‌تر و سریع‌تر شده است.

ecu چیست؟

بیشتر شدن ریزپردازنده‌ها در خودروهای مدرن دلایل مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را در موارد زیر، خلاصه کرد:

دست‌یابی به استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی و مصرف سوخت

تشخیص مشکلات فنی به‌صورت عمیق

آسان کردن روند تولید و طراحی خودرو

کاهش سیم‌کشی در خودرو

امکانات رفاهی و ایمنی جدید

در این مقاله به تشریحECU ، اجزا، وظایف و در مجموع اهمیت آن در خودروهای مدرن می‌پردازیم. سؤال‌ها، ابهام‌ها و یا نکات مورد نظر خود را در دیدگاه‌های این مطلب، با ما در میان بگذارید.

ECU قدرتمندترین کامپیوتر خودرو

پیش از تنظیم قوانین مختلف آلایندگی، تولید خودروها بدون ریزپردازنده‌ها و کاملاً با ارتباط مکانیکی بین قطعات انجام می‌شد؛ اما با ایجاد قوانین جدید آلایندگی و مصرف سوخت، وجود برنامه‌های کنترلی پیچیده برای تنظیم دقیق ترکیب سوخت و هوا و کارایی‌تر بهتر مبدل کاتالیست برای کاهش دادن آلایندگی خروجی اگزوز لازم شد. کنترل اعمال پیشرانه، مسئولیت اصلی ریز پردازنده‌های خودرو است؛ واحد کنترل الکترونیک (Electronic Control Unit) یا ECU به ‌عنوان قدرتمندترین کامپیوتر خودروها، مکانی برای گردهم آمدن ریزپردازنده‌ها در یک مجموعه استECU ها از سیستم کنترل حلقه بسته استفاده می‌کنند؛ در واقع یک طرح کنترلی، که خروجی‌ها سیستم را برای کنترل ورودی‌های سیستم؛ وضعیت مصرف سوخت، آلایندگی پیشرانه و چند عامل دیگر، بررسی و نظارت می‌کند. طبق گزارش مدیران خودرو جمع‌آوری داده‌ از سنسورهای موجود در خودرو که تعداد آن‌ها هم کم نیست، انجام می‌شود تا ECU اطلاعات کاملی از وضعیت کلی خودرو از حرارت آب رادیاتور تا میزان اکسیژن موجود در سیستم اگزوز، در اختیار داشته باشد.

طبق گزارش اتو حیدری در هر ثانیه، میلیون‌ها محاسبه و پردازش در ECU انجام می‌شود؛ تصمیم‌گیری در بهترین زمان جرقه‌زنی شمع‌ها یا مدت زمان باز بودن انژکتور بر عهده‌ی کامپیوتر خودرو است تا آلایندگی و مصرف سوخت در بهترین شرایط باشد. یک ECU مدرن می‌تواند پردازنده‌ی 40 مگاهرتزی 32 بیتی داشته باشد؛ شاید این مشخصات در برابر پردازنده‌های پی‌سی، قابل توجه نباشد اما پردازنده‌ی ECU خودرو کد بسیاری کارآمدتری از پی‌سی‌ها اجرا می‌کند. یک کد در ECU خودرو کمتر از یک مگابایت حافظه اشغال می‌کند که در برابر برنامه‌های نصب شده روی پی‌سی قابل مقایسه نیست. لازم به ذکر است که خودروهای مدرن چند ECU دارند و مجموع آن‌ها را کامپیوتر مرکزی خودرو شناسایی می‌کنند.

مزایا و معایب ecu

قسمت‌های مختلف ECU

پردازنده در یک ماژول با صدها قطعه‌ی دیگر روی برد مدار چند لایه‌ای، قرار گرفته است. اجزای زیر در ECU به پردازنده کمک می‌کنند.

مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال

این قطعات،‌ خروجی برخی سنسورهای موجود در خودرو، مانند سنسور اکسیژن را بررسی می‌کنند. خروجی سنسور اکسیژن، ولتاژ آنالوگ بین صفر تا 1.1 ولت است؛ پردازنده‌ فقط عددهای دیجیتال را پردازش می‌کند، بنابراین مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال، ولتاژ سنسور اکسیژن را به یک عدد دیجیتال 10 بیتی تبدیل می‌کنند.

خروجی‌های دیجیتال H Level

در خودروهای مدرن، ECU در جرقه‌زنی شمع‌ها، باز و بسته شدن انژکتورها و روشن و خاموش شدن فن تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی است. تمام این وظایف نیازمند خروجی‌های دیجیتال هستند که تنها یا روشن، یا خاموش است. برای نمونه، خروجی کنترل فن می‌تواند 12 ولت و 0.5 آمپر به رله (Relay) فن خنک کننده در زمان روشن بودن یا صفر ولت در زمان خاموش بودن باشد. یک خروجی دیجیتال خود هم مانند رله عمل می‌کند؛ نیروی کمی که پردازنده ارسال می‌کند، ترانزیستور خروجی دیجیتال را تقویت خواهد کرد تا نیروی بیشتری به رله فن و در نهایت نیروی بیشتری هم به فن برسد.

رفع خطای ECU

بسیاری از خطاهای ECU با تنظیم مجدد آن برطرف می‌شوند که این کار از طریق دستگاهی تحت عنوان دیاگ انجام می‌شود. برای دسترسی به ECU پورت‌هایی تحت عنوان (ODB (On- Board- Diagnostic وجود دارد که عمدتا نیز در زیر فرمان قرار دارد. با استفاده از این پورت و دیاگ، می‌توانید به ECU دسترسی داشته و در صورت نیاز آنرا بازنشانی کرده و خطاهای موجود را حذف نمایید. شایان ذکر است که این امر از عهده هر کسی برنیامده و نیاز به دانش و تجربه تخصصی دارد.

 رفع خطای ecu

 

ECU آسان شدن طراحی و تولید خودرو

ایجاد استانداردهای ارتباطی در ECU خودروها، طراحی و تولید را آسان‌تر کرده است که می‌توان بهترین نمونه‌های این مورد را در پنل‌های دیجیتال فرمان، سرعت سنج، کیلومترشمار و … مشاهده کرد. پنل پشت فرمان، اطلاعات متنوع از بخش‌های مختلف خودرو دریافت می‌کند و به ‌صورت عدد، نمودار یا شکل دیجیتالی به‌ نمایش می‌گذارد. بیشتر این اطلاعات، پیش از نمایش در پنل فرمان در ماژول‌های دیگر استفاده شده‌اند؛ در واقع ECU از حرارت آب رادیاتور و سرعت کارکرد پیشرانه کاملاً اگاه است، واحد کنترل انتقال قدرت (TCU) سرعت کنترل خودرو را بررسی می‌کند و ماژول کنترل سیستم ترمز هم وجود مشکل در ABS را تشخیص می‌دهد. طبق گزارش مدیران خودرو تمام ماژول‌های بخش‌های مختلف خودرو، داده‌ها را به گذرگاه ارتباطات (Communications Bus) ارسال می‌کنند. در هر ثانیه،‌ ECU چند مجموعه اطلاعات شامل سربرگ (Header) و داده (Data) مخابره می‌کند؛ سربرگ یک عدد است که مجموعه اطلاعات را در قالب سرعت یا حرارت خواندن مشخص می‌کند و داده یک عدد مطابق سرعت یا حرارت سر برگ است. در پنل پشت فرمان یک ماژول قرار دارد که به ‌دنبال دریافت اطلاعات لازم، عقربه‌ها یا نشان‌گرهای خود را تغییر می‌دهد و راننده هر لحظه اطلاعات جدیدی از سرعت، حرارت و دیگر بخش‌های خودرو دریافت می‌کند.

به طور کل ECU ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ از دو ﺟﻨﺒﻪ اﯾﺮاد ﭘﻴﺪا کند

• مشکلات نرم افزاری

حدود بالای ۹۰% از مشکلات ECU مشکلات نرم افزاری می باشد .مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو  (ECU Programmer) یا پروگرام ECU  قابل حل هستند.

یکی از دستگاه های معروف در زمینه برنامه ریزی ECU، پروگرامر TNM 5000 است. پروگرامر TNM A5000 Plus یا دستگاه دیاگ TNM 5000 یا TNM A5000 Plus ، ساخت شرکت طراحان نوین مدار، یکی از کامل‌ترین دستگاه‌ها جهت پروگرام کردن قطعات قابل پروگرام خودرو مثل ECU خودرو با قابلیت خواندن و نوشتن اییپرام ایسیو بدون جدا سازی قطعه (جیتگ) می‌باشد.

• مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد. در هنگامی که یکی از درایورهای حسگرها یا عملگرها بسوزد، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می‌باشد و یا اگر ارتباطی قطع گردیده باشید که می‌توان با اهم متر آن ارتباط را مشخص نمود ولی قابل تعمیر نمی‌باشد اما در صورت سوختن درایورها می‌توان آن‌ها را  تعویض نمود.

مشکلات ecu

آینده‌ی ECU سیستم برق 48 ولت

درطول دهه‌ی گذشته، سیستم‌ها و فناوری‌های ایمنی مدرنی چون ترمز ABS و کیسه‌های هوا، در خودروهای بیشتری به ‌صورت استاندارد کار گذاشته شده‌اند و مواردی دیگر چون سیستم کنترل کشش و پایداری هم در مدل‌های لوکس، اسپرت و گران‌تر وجود دارند. هر یک از این سیستم‌ها، ماژول مخصوص به خود را به خودرو اضافه می‌کند؛ هر ماژول با ریز پردازنده‌های خود همراه است و به ‌زودی با بیشتر شدن چنین فناوری‌هایی، تعداد ماژول‌های موجود در خودرو افزایش پیدا می‌کند. نمی‌توان مرز مشخصی برای سیستم‌های ایمنی خودروها مشخص کرد؛ در واقع با افزایش انواع ماژول‌ها، سیستم‌های برق خودروها هم تغییر می‌کند. تا به امروز چند خودروساز اروپایی به‌‌ دلیل تأمین نیروی انواع سیستم‌های مدرن ایمنی و رفاهی، سیستم برق 12 ولت قدیمی را کنار گذاشته‌اند و از نوع 48 ولتی استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

مجموعه اتو حیدری امیدوار است تا این مقاله برای شما مفید بوده باشد همچنین کاربرد ECU مزایا و معایب آن را به خوبی به شما انتقال داده باشد. نمایندگی 246 مدیران خودرو ( نمایندگی mvm و نمایندگی چری ) برای مطالعه این مقاله و وقت ارزشمندتان تشکر فراوان دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیران خودرو

مدیران خودرو x22

ام وی ام x۲۲ است که از زمستان ۹۵ به ایران آمده را باید نسخه کراس اوور از هاچ بک ۳۱۵ بدانیم چرا که پلتفرم

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودرو چری

  چری اتومبیل شرکت خودروسازی چینی است که به عنوان یکی از کارخانه های اصلی تولید خودرو و موتور خودرو در جمهوری خلق چین به

دیدن مقاله
مدیران خودرو

شرایط فروش تیگو

شرایط فروش تیگو 5  چری تیگو 5 به عنوان یک شاسی بلند جمع و جور در جمع خانواده محصولات چری است. در تیگو ۵ بیشتر

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودروی mvm 550

در این مقاله قصد داریم اطلاعات بسیار مفیدی را در خصوص mvm 550 در اختیار شما قرار دهیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

دیدن مقاله