تیگو 5

مشخصات فنی تیگو 5 | بررسی امکانات و آپشن های Tiggo 5

معرفی خودرو تیگو 5

 

نمایندگی چری در سال 1997 به صورت یک شرکت دولتی در چین تاسیس شد و در سال 1999 میلادی فعالیت خودروسازی خود را با گرفتن مجوز استفاده از شاسی سئات Toledo از فولکس واگن، آغاز و از سال 2001 صادرات محصولاتش به خارج از چین را آغاز کرد. از سال 2003 به بعد چری بزرگترین صادر کننده خودرو در چین به شمار می رود و بیشترین رشد صنعتی را در بین رقبای هموطنش داشته است.

این کمپانی در سال 2004 با نام ام وی ام به ایران آمد و تا الان به خوبی جای پایش را محکم کرده است. 3 محصولی که در ایران تحت برند نمایندگی چری به فروش می رسند آریزو 5، تیگو 7 و تیگو 5 هستند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. مدیران خودرو که نماینده محصولات چری در ایران است، تیگو5 را در دو مدل اکسلنت و لاکچری اسپورت در ایران به صورت فروش فوری اقساطی (بخشنامه‌ای یا اقساط منعطف) و نقد عرضه می‌کند.

واژه‌ی تیگو (Tiggo)، مخصوص کراس‌ اوورهای این برند است. اولین تیگویی که به ایران وارد شد، همان مدل X33  محسوب می‌شود که هنوز هم از مهم‌ترین تولیدات چری است. خودروی تیگو 5 که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود، فعلا لوکس‌ترین خودروی چری در کلاس خود خواهد بود. چرا گفتیم فعلا چون نمایندگی چری خودرویی به نام تیگو 7 را به زودی رونمایی خواهد کرد. که یکی از لوکس‌ترین خودروهای این نمایندگی می‌باشد.

 

مشخصات فنی تیگو 5

 

طراحی Tiggo 5

 

می‌دانیم که چینی‌ها در تقلید در طراحی و تولید تبحر خاصی دارند. این خصلت را می توان در برخی از محصولات چری نیز مشاهده نمود. اما حال اوضاع تغییر کرده و چری در تلاش است تا سبک و سیاق خاص خود در طراحی محصولات بالارده اش پیاده کند. منظور این نیست که خودرویی مانند تیگو 5 حاصل نبوغ خالص طراحان چری است؛ با همان نگاه اول به بخش دماغه متوجه شباهت خودرو به محصولات پیشین رنجروور می شوید که یقینا نتیجه همکاری نمایندگی چری با این خودروساز انگلیسی است، اما شباهت با یکسان بودن فرق دارد.

طیق گزراش اتو حیدری و به گفته طراحان تیگو 5، برای خلق این خودرو از ماهی و امواج سطحی آب الهام گیری شده، کافیست تا به سوراخ های مشبک جلو پنجره این خودرو دقت کنید تا متوجه شباهت آن ها با آناتومی بدن ماهی شوید. در طرفین جلو پنجره چراغ های ساده ای قرار دارند که در مدل فیس لیفت از گرافیکی زیبا بهره می برند.

نوار گرافیکی درون چراغ‌های جلو تا حدودی یادآور محصولات سئات است و با خط کرومی درون جلو پنجره در یک راستا قرار گرفته، به این صورت شاهد ترکیبی زیبا در این قسمت هستیم. در طرفین سپر جلو چراغ های مه شکن گرد قرار گرفته‌اند و در بالای آن‌ها نوار‌های LED جدید وجود دارند که ظاهری اسپرت به خودرو داده و حکم چراغ روشنایی روز یا Daylight را ایفا می کنند.

نمای جانبی تیگو 5 واقعا جذاب از آب درآمده است. بخش های پلاستیکی قسمت رکاب، که دور تا دور بدنه را فراگرفته‌اند، در کنار محافظت از رنگ خودرو در مسیرهای نسبتا دشوار در تشدید حس یک کراس اوور خیلی خوب عمل می‌کنند. از طرفی نوار کرومی قرار گرفته روی این بخش به جذابیت آن افزوده است. برآمدگی مناسب روی گلگیرها در کنار خط هدایت شونده امتداد یافته از درون چراغ‌های عقب، که در امتداد دستگیره درها تا گلگیر جلو ادامه یافته، حجم و جزئیات خوبی به بدنه خودرو داده‌اند. شیب ملایم سقف به سمت عقب و همچنین نوار کروم احاطه کننده شیشه‌های کناری بخش کناری این کراس اوور را چشم نوازتر کرده‌اند. بخش عقب کمترین نمره از نظر طراحی را می‌گیرد. چراغ های عقب تیگو 5 با وجود برخورداری از گرافیکی مدرن در مدل فیس لیفت شده، هنوز بیش از حد بزرگ بوده و هماهنگی خاصی با سایر قسمت‌ها ندارند.

 

تیگو 5

 

 

مشخصات فنی

 

چری بدون تغییر نسبت به نمونه قبل از فیس لیفت، همچنان از پیشرانه 4 سیلندر به حجم دقیق 1971 سی سی، به قدرت 139 اسب بخار در دور موتور 5700 دور در دقیقه با 182 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4500 دور در دقیقه 5 استفاده می‌کند. طبق گزارش اتو حیدری این خودرو در برخی بازارها با پیشرانه 1.5 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژ نیز عرضه می‌شود. درست است که رقبای هموطن تیگو 5 مثل جک اس 5 اتومات و هایما اس 7 از پیشرانه های توربو بهره می‌برند و در حین راندن سریع‌تر از این خودرو حس می‌شوند، اما با توجه به کیفیت پایین سوخت در ایران، پیشرانه تنفس طبیعی تیگو 5 کم دردسرتر از دو خودروی نام برده شده دیگر خواهد بود.

تیگو 5 با این پیشرانه به زمانی بیشتر از 13 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد و نهایت سرعتش 165 کیلومتر در ساعت است. جعبه دنده CVT این خودرو نیز قابلیت تعویض دستی دارد که 7 ضریب مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد. تیگو 5 با این مجموعه گیربکس و پیشرانه مصرف سوختی در حدود 9.5 لیتر را برای دارنده رقم می‌زند. ضمن اینکه این کراس اوور تنها به صورت دیفرانسیل جلو به فروش می‌رسد.

 

tiggo 5

 

ایمنی و امکانات رفاهی

 

تیگو 5 دارای 5 ستاره از موسسه C-NCAP است. آنطور که خود چری می گوید این خودرو در E-NCAP نیز تست شده و 5 ستاره دریافت کرده است. تیگو 5 جدید در دو تیپ لاکچری و اکسلنت در بازار عرضه شده است. طبق گزارش نمایندگی چری عمده تفاوت این دو مدل بیشتر به تجهیزات ایمنی مانند تعداد ایربگ ها که در تیپ اکسلنت 4 عدد و در تیپ لاکچری 2 عدد بوده و همینطور سیستم های کمکی EBA ، HHC، DTC، ASR، ESP  بر می‌گردد اما از نظر فنی هر دو مدل یکسان هستند و تفاوتی ندارند. بد نیست بدانید که دو سیستم TCS و ASR سامانه‌های کنترل ترکشن تلقی می‌شوند و از سر خوردن چرخ ها ممانعت به عمل می‌آورند.

 

 HHCکه در اغلب کراس اوورهای جدید به چشم می‌خورد، پس از ترمزگیری در سربالایی‌ها از بازگشت خودرو به سمت پایین جلوگیری می‌کند. از امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به صندلی چرمی با قابلیت گرم شدن، تنظیمات برقی صندلی راننده در 6 جهت، سانروف برقی، کروز‌کنترل، مانیتور 8 اینچی لمسی با قابلیت اشتراک گذاری محتوا با دیوایس‌های هوشمند، دوربین دید عقب دینامیک در تیپ اکسلنت و استاتیک در تیپ لاکچری، سنسور عقب، فرمان چرمی با کنترل روی آن، سیستم کنترل فشار باد لاستیک، سیستم صوتی با 6 عدد بلندگو، کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه و نمایشگر درجه هوای محیط و سیستم ورود به خودرو و استارت بدون کلید از جمله تجهیزات ارائه شده در تیگو 5 هستند.

 

مدیران خودرو

 

تجربه رانندگی

 

خودروهای کراس اوور اصولا به دلیل ارتفاع و وزن بیشتر، از هندلینگ و قابلیت‌های قابل توجهی در رانندگی اسپرت برخودار نیستند چرا که پیاده کردن تنظیمات مطلوب برای اینگونه خودروها سخت تر از نمونه‌های سواری است. مثلاً سیستم تعلیق نرم و قدرتمند خودروهای آفرود و شاسی بلند اصولا قابلیت‌های درخور توجهی را در رانندگی پر شتاب از خود نشان نمی‌دهد، مگر آنکه از سیستم‌های فنربندی متغیر استفاده شود که هزینه بالایی دارد و از طرفی باعث افزایش قیمت خودرو مورد نظر می‌شود؛ تیگو 5 نیز از این قاعده پیروی می‌کند.

در نمونه های اولیه تیگو 5 وجود مکثی کوتاه هنگام شتابگیری اولیه محسوس بود که به‌ کندی گیربکس CVT آن مربوط بود و زمانی در حدود 16 تا 17 ثانیه را برای رسیدن به 100 کیلومتر در ساعت موجب می‌شود. اما در نمونه‌های جدید، گیربکس بهتر از قبل با موتور جفت شده و به این ترتیب مکث ابتدای حرکت تا حد زیادی نا‌محسوس و عدد شتابگیری به حدود 15 ثانیه کاهش یافته است. خودرو از روی دکمه کنار دسته دنده در 2 مد اکو و اسپرت قابل تنظیم است که تاثیرشان بیشتر در عکس العمل موتور به نسبت فشردن پدال گاز خلاصه می شود.

گیرکبس CVT این خودرو همانطور که پیش‌تر گفته شد قابلیت شبیه سازی گیربکس دستی 7 سرعته را نیز داراست. شاید تنها در زمان نیاز به دنده های سنگین و گذر از سرازیری نیاز به استفاده از حالت دستی حس شود چراکه دو حالت اسپرت و اکو مد به خوبی دور موتور را در اهداف تعریف شده حفظ می‌کنند. از نکات جالب حالت دستی گیربکس تیگو 5 خودسر نبودن آن است بطوریکه اگر دور موتور را تا محدوده قرمز پیش ببرید مجموعه دنده اقدام به تعویض ضریب نمی‌کند.

 

اتو حیدری

 

هنگام رانندگی با خودرو به نظر می رسد تیگو 5 جدید، در مواجه با ناهمواریهای سطح مسیر واکنش‌های نرمتری از خود نشان می‌دهد اگرچه مدل‌های اولیه نیز از سواری نرم و مناسبی برخوردار بودند. ترمز‌ها هم به لطف دیسکی بودن در هر دو محور و سامانه‌های کمکی در مدل اکسلنت به خوبی خودرو را مهار کرده و خیال راننده و سرنشینان را آسوده نگه می‌دارند.

امیدواریم این مقاله اطالاعات خوبی درباره نمایندگی چری و  تیگو 5 (TIGGO 5) به شما داده باشد تا بهترین تصمیم را برای خرید این خودرو جذاب داشته باشید. اتو حیدری بابت وقت ارزشمندتان برای مطالعه این مقاله تشکر فروان دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.