بررسی خودرو تیگو 7 | امکانات و آپشن های فوق العاده Tiggo 7

آنگونه که از آمارهای فروش خودرو در سراسر دنیا برآورد می‌شود، فروش خودروهای کراس اوور و شاسی بلند روز به روز در حال افزایش است. مردم کشورمان نیز از این روند مستثنی نبوده و از دیرباز علاقه وافر خود را نسبت به خودروهای شاسی بلند به اثبات رسانده‌اند. کمپانی‌های خودروسازی داخلی مانند مدیران خودرو  و نمایندگی چری نیز به‌ درستی این درخواست عمومی را اجابت کرده و چند سالی است که به دنبال مونتاژ انواع محصولات کراس اوور در ایران هستند.

 

tiggo 7

معرفی خودرو تیگو 7

در این بین اما خودروسازان چینی به دلیل ارائه انواع محصولات ارزان‌قیمت‌تر و نسبتاً خوش آب و رنگ توانسته‌اند بخش‌های عمده بازار خودروهای کراس اوور کشور را به دست گرفته و ابتکار عمل را در این بخش از آن خود نمایند. یکی از معروفترین خودروسازان چینی در بین ما ایرانیان شرکت چری (CHERY) است که محصولاتش تحت برند ام وی ام (MVM) در کشور ما مونتاژ می‌شود و فعلا مدل پرچم‌دار نمایندگی چری تیگو 7 است. که به نوعی در رده کامل‌ترین خودروهای چینی موجود در کشور قرار می‌گیرد.

فراموش نکنیم که خودروهای برند MVM هم زیرمجموعه شرکت چری هستند و در کشور چین و دیگر نمایندگی‌های این برند، با همان نام چری شناخته می‌شوند. به نظر می‌رسد نام و لوگوی MVM صرفا به درخواست نماینده‌ی فروش این شرکت در ایران، روی بعضی خودروهای چری گذاشته شده و در خود شرکت چری، MVMصرفا لقبی برای خودروی QQ3 است که ما در ایران با نام MVM110 می‌شناسیم.

طبق گزارش اتو حیدری با توجه به مالیات‌های سنگین وارد بر خودروهای وارداتی، محصولات چینی تنها گزینه‌ی قابل خرید برای افراد با درآمد متوسط در جامعه‌ی ایران هستند. نمایندگی چری که در ابتدا با نام MVM در کشورمان حضور یافت، حالا باسابقه‌ترین برند چینی در بازار ایران محسوب می‌شود و پس از فروش موفق مدل‌ X33، چند کراس‌اور دیگر شامل تیگو 5 و X22 را در یک سال اخیر عرضه کرده است. جدیدترین محصول چری، تیگو 7 نام دارد و قرار است با طراحی مدرن، حرف تازه‌ای داشته باشد. در مقاله قبلی به بررسی تیگو 5 در اتو حیدری پرداختیم. و حالا به معرفی توانایی‌ها و مشخصات تیگو 7 می‌پردازیم.

شاید در ظاهر و تصاویر منتشرشده از تیگو 7، این خودرو کوچک‌تر از تیگو ۵ به نظر رسد، اما چنین نیست و حالا این مدل، پرچم‌دار نمایندگی چری و خصوصا کلاس کراس‌اورهای این شرکت محسوب می‌شود. چری سرمایه‌گذاری سنگینی روی طراحی و تولید این خودرو داشته است و تلاش می‌کند تا به عنوان گروهی مستقل از دیگر خودروسازان دنیا، فعالیت کند.

تیگو 7

در نمای روبه‌رو، حالت اسپرت و جوان‌پسند تیگو 7، بیننده را جذب خود می‌کند. چراغ‌های مثلثی، حس آیرودینامیک جالبی دارند، درحالی‌که تهاجمی و مدرن جلوه می‌کنند. جلو پنجره همراه با لوگوی کوچک چری در وسط، جایگاه مناسبی دارد، ضمن اینکه استفاده از یک نوار کروم، به‌خوبی یکنواختی جلوپنجره را کاهش داده است و محدوده‌ی زیر چراغ‌ها را به هم متصل می‌کند تا نمای روبه‌رو، به دو بخش بالا و پایین تقسیم شود. علاوه بر این، خطوط مورب و متقارن جلوپنجره، چشم را به سمت لوگوی چری می‌برد. سپر تیگو 7، کمی شلوغ و دارای قطعات مختلف است که شامل جایگاه لوزی‌ شکل مه‌شکن‌ها، دو مجرای عبور هوا در وسط و ادوات فلزی نقره‌ای رنگ در قسمت پایین است. بهره‌گیری از چنین شیوه‌ی مدرنی در سبک طراحی، نشانه‌ی پیشرفت چری در صنعت خودروسازی جهان محسوب می‌شود، هرچند که پختگی برندهای ژاپنی را در اختیار ندارد،  اما قابل قبول و مورد پسند عامه‌ی مردم خواهد بود.

از نمای جانبی، طراحی هنرمندانه و خوش ‌استیل تیگو 7، فراتر از انتظار است. زه‌کشی کروم، بخشی از شیشه‌ها را فراگرفته است، درحالی‌که ریل‌های باربند و رکاب هم، نقره‌ای رنگ و چشم‌نواز به نظر می‌رسند. طبق معمول کلاس کراس‌اورهای میان رده، فریم گلگیرها از پلاستیک سیاه تشکیل شده است و سپرهای جلو و عقب را از طریق زیر رکاب، به هم متصل می‌کند. مهم‌ترین عنصر در طراحی نمای کناری تیگو 7، خط حجم‌دهنده‌ای است که از گوشه‌ی چراغ جلو و روی گلگیر عقب، در امتداد دستگیره‌ها کشیده می‌شود.

هرچند از نمای جانبی و روبه‌رو، می‌توان نمره‌ی بالایی به طراحی تیگو 7 داد، انتظارات از عقب این خودرو برآورده نمی‌شود و حتی باور اینکه بخش جلو و پشت این خودرو توسط یک گروه طراحی شده باشد، مشکل است. از سویی دیگر، شباهت زیادی بین این قسمت و نمای عقب محصولات لیفان دیده می‌شود که خود، نوعی نمونه‌برداری از مدل‌های کره‌ای به نظر می‌رسد. شیشه‌ی عقب، نسبتا کوچک است و دید چندان مناسبی به بیرون نخواهد داشت، ضمن اینکه فضای خالی آزاردهنده‌ای روی کاپوت عقب دیده می‌شود. سپر عقب تیگو 7، کاملا پلاستیکی است و با چراغ‌های باریک در کنار قطعه‌ای نقره‌ای رنگ، طراحی سردرگمی دارد. حضور بالچه در انتهای سقف و بالای شیشه‌، از معدود نکات مثبت در طراحی عقب تیگو 7 است.

اتو حیدری

فضای داخلی و کابین

به محض ورود به تیگو 7، با نکات مثبت و منفی جالب آن آشنا می‌شوید. بخش مثبت و جذاب این خودرو، شامل صندلی‌های لوکس و خوش‌فرم، خصوصا برای سرنشینان جلو می‌شود که به ‌ندرت در یک کراس‌اور چینی دیده‌ایم، اما داشبورد پلاستیکی و کاملا ساده‌ی آن، چیزی فراتر از یک خودروی معمولی با نمایشگر میانی به نظر نمی‌رسد.

طراحی داخل در، بسیار خوب است و جایگاه مناسبی برای آرنج دارد. فرمان تیگو 7 به تبعیت از داشبورد آن، از پلاستیک خشک ساخته شده است، ولی در بخش‌های پیرامون که با دست راننده ارتباط دارد، با چرم مصنوعی ارائه می‌شود. استفاده از قطعه‌ای فلزی و براق در فرمان تیگو 7، جلوه‌ای لوکس در مقابل راننده می‌گذارد که همراه پنل دیجیتال پشت فرمان، مدرن‌تر و جذاب‌تر از دیگر خودروهای چینی است. نمایشگر ۴.۸ اینچTFT، میان عقربه‌های سرعت و دور موتور دیده می‌شود که تفاوت کابین تیگو 7 با دیگر کراس‌اورهای هم‌وطن خود را افزایش می‌دهد. دکمه‌های روی فرمان، برای کنترل کروز کنترل، فرمان‌دهی به پخش صوت و تعدادی از ادوات فنی خودرو کاربرد خواهند داشت.

طیق گزارش اتو حیدری نمایشگر اصلی با سایز ۹ اینچی ارائه می‌شود که مشخص نیست در نسخه‌های ورودی به ایران هم وجود دارد یا با نمونه‌ای کوچک‌تر جایگزین خواهد شد. این نمایشگر برای پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، کنترل سیستم تهویه‌ی مطبوع، پخش تصویر دوربین عقب و بعضی تجهیزات فنی تیگو 7 کاربرد خواهد داشت. دو درگاه USB برای شارژ و ارتباط تیگو 7 با تلفن‌های همراه در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه امکان اتصال از طریق بلوتوث و مکالمه‌ی تلفنی هم برای سرنشینان وجود دارد.

 

بررسی تیگو 7

پیشرانه و قوای فنی

سه نسخه‌ از تیگو 7 در بازار چین وجود دارند که شامل مدل 2 لیتری تنفس طبیعی و دو نمونه‌ی 1.5 لیتری توربوشارژ است. هرچند قرار نیست چری از پیشرانه‌های 2 لیتری، برای محصولات وارداتی خود به ایران استفاده کند؛ در ادامه‌ی مطلب به بررسی هر سه مدل می‌پردازیم.

ضعیف‌ترین نسخه‌ی تیگو 7 که اتفاقا برای ورود به ایران هم انتخاب نشده، دارای پیشرانه‌ی 2 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 120 اسب بخار است که در دور موتور 5500 دور بر دقیقه، حاصل می‌شود. بالاترین گشتاور این مدل، 180 نیوتن‌متر خواهد بود که از دور موتور 4000 دور بر دقیقه، در اختیار راننده است. زمان دقیق رسیدن این خودرو از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت مشخص نیست، اما با توجه به وزن خالص 1432 کیلوگرم، می‌توان زمانی بین 11 تا 13 ثانیه برای آن پیش‌بینی کرد. نهایت سرعت تیگو 7 با پیشرانه‌ی 2 لیتر، 170 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که با میانگین مصرف سوخت 7 تا 7.5 لیتر در 100 کیلومتر، ارائه می‌شود. جعبه‌دنده‌ی 7 سرعته‌ی خودکار از نوعCVT ، پیش‌فرض این خودرو در چین است، اما ممکن است با نمونه‌ی 6 سرعته‌ی خودکار و دوکلاچه‌ی ساخت ایسین ژاپن هم عرضه شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نمونه‌ی 1.5 لیتری توربوشارژ از تیگو 7، در دو مدل عرضه می‌شود. نمونه‌ی ارزان‌تر که اتفاقا به دلیل استفاده از جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی دستی، ارزان‌تر از نسخه‌ی 2 لیتری است، با کد SQRE4T15 شناخته می‌شود. قدرت این خودرو 150 اسب بخار و نهایت گشتاور آن 205 نیوتن‌متر است که از دور موتور 2000 دور بر دقیقه حاصل می‌شود. نهایت سرعت این نمونه، 185 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت  6.7لیتر، برای آن اعلام شده است.

مدیران خودرو

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

همانند چری تیگو 5، مدل تیگو 7 هم به دلایل مختلف، از جمله نداشتن استانداردهای اتحادیه‌ی اروپا، در کشورهای جهان اول حضور ندارد. به همین دلیل مؤسسات معتبر آزمایش ایمنی، مثل بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) و سازمان بیمه‌‌ی خودروهای آمریکا (IIHS)، تست تصادفی از تیگو 7 نگرفته‌اند. با این اوصاف، تنها می‌توان به C-NCAP اکتفا کرد که مؤسسه‌ای مشابه Euro NCAP در چین است. چری ادعا می‌کند بنیاد ایمنی خودروی چین (C-NCAP) به مدل تیگو 7، پنج ستاره‌ی ایمنی داده است.

تجربه رانندگی

بالاخره پشت فرمان نشسته و خودرو را استارت زدم؛ دید به اطراف تقریباً قابل قبول است و فرمان برقی تیگو به راحتی هر چه تمام زیر دست میچرخد. در همین آغاز تست، عملکرد نرم سیستم تعلیق توجهم را به خود جلب کرد. البته تصور نکنید با کیفیت سواری در حد یک تویوتا کمری طرف هستیم! خیر! اما با توجه به این‌که اکثر کراس‌اورهای میان رده و یا ارزان‌قیمت سواری خشکی دارند انتظار داشتم که در این خودرو هم با سواری خشن و کوبش‌های زیادی مواجه شوم که خوشبختانه این‌طور نشد و باید از نرمی این خودرو ابراز رضایت کنم. از نظر عایق‌بندی داخلی هم اوضاع رو به راه است و صدای آزاردهنده‌ی چندانی به داخل کابین نفوذ نمی‌کند. پس تا اینجای کار می‌توان گفت که تیگو 7 خودروی آرام و متینی است. اما قیمت سنگین این کراس اور چینی باعث شده که توقعاتمان بالاتر از این حرف‌ها باشد. در واقع ما انتظار داریم که این خودرو در عین نرمی قابلیت‌های حرکتی مناسبی هم ارائه دهد. برای همین در اولین فرصت پایم را بر پدال گاز فشردم تا ببینم در این پارامتر اوضاع از چه قرار است؟!

امکانات tiggo 7

قبل از تشریح تست شتاب، یک نکته بگویم و آن این‌که پیشرانه‌های کم‌حجم مجهز به توربوشارژر، معمولاً وابستگی شدیدی به پرخوران خود دارند و در نتیجه در دورهای پایین که هنوز توربو به بوست کافی دست پیدا نکرده واکنش‌های بسیار کندی از خود نشان می‌دهند؛ اما خوشبختانه نمایندگی چری چری برای تیگو 7 از یک توربو کوچک استفاده کرده که برای دور گرفتن نیاز به زمان و گازهای خروجی زیادی ندارد و در نتیجه قادر است از دور موتور پایین تاثیرش را بر عملکرد بگذارد. به همین علت در آغاز حرکت با تاخیر چندان زیادی مواجه نشدیم و خودرو با شتاب قابل قبولی از جا کنده شد. البته در این میان نباید از عملکرد مناسب جعبه‌دنده 6 سرعته دو کلاچه تیگو 7 هم غافل شویم چرا که این مجموعه عملکرد چالاکی از خود نشان داد و با تعویض‌های سریع و به موقع، لبخند رضایت را بر لبانمان جاری ساخت. البته با تمامی این اوصاف هنوز هم نمی‌توان توقع یک شتاب خارق‌العاده را از خودرویی با این مشخصات داشت اما با این حال واکنش٬ها به پدال گاز در تیگو 7 مناسب است و در هنگام سبقت‌گیری و نیاز به کشش در سربالایی، قدرت کافی را در اختیارتان قرار خواهد داد؛ ما هم در روز تست توانستیم در مدت زمانی در حدود 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابیم که برای خودرویی در این سطح مناسب است.

بررسی امکانات تیگو 7

این شتاب قابل قبول دلیل بر این نمی‌شود که شما بخواهید با این خودرو رانندگی هیجان‌انگیزی را تجربه کنید؛ در واقع برخلاف ظاهر اسپرت، تمرکز اصلی چری بر راحتی تیگو 7 بوده است و در نتیجه میزان دقت فرمان و حرکات الاکلنگی این کراس‌اور شرقی، نمره چندان بالایی در رانندگی اسپرتی به دست نمی‌آورند. پس در یک جمع‌بندی کلی باید بگوییم که تیگو 7 خودرویی راحت و در عین حال قدرتمند است اما مانند سایر کراس‌اورهای تک دیفرانسیل، برای لایی کشیدن و عبور از پیچ‌های تند انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد. هرچند پایداری تیگو 7 در مقایسه با بسیاری از کراس‌اورهای چینی (مثل هاوال یا هایما) بهتر بود و چه بسا باز هم بحث قیمت توقع من را زیادی بالا برده است! در مورد ترمزها نیز باید بگوییم که شرایط کلی مناسب ارزیابی شد و در تست‌های صورت گرفته از وضعیت سیستم‌های کمکی پایداری نیز راضی بودیم.

در خصوص ویژگی‌های آفرودی تصور نمی‌کنم کسی از یک کراس‌اور دیفرانسیل جلو توقع چندانی داشته باشد؛ در حقیقت در این مورد فقط می‌توانیم به ارتفاع بیشتر تیگو 7 از سطح زمین دل خوش کنیم و اگر اهل آفرود هستید بهتر است که به گزینه‌های دست دومی مثل سوزوکی ویتارا بیاندیشید. امیدواریم این مقاله اطالاعات خوبی درباره تیگو 7 (TIGGO 7) به شما داده باشد تا بهترین تصمیم را برای خرید این خودرو لوکس داشته باشید. اتو حیدری بابت وقت ارزشمندتان برای مطالعه این مقاله تشکر فروان دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیران خودرو

مدیران خودرو x22

ام وی ام x۲۲ است که از زمستان ۹۵ به ایران آمده را باید نسخه کراس اوور از هاچ بک ۳۱۵ بدانیم چرا که پلتفرم

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودرو چری

  چری اتومبیل شرکت خودروسازی چینی است که به عنوان یکی از کارخانه های اصلی تولید خودرو و موتور خودرو در جمهوری خلق چین به

دیدن مقاله
مدیران خودرو

شرایط فروش تیگو

شرایط فروش تیگو 5  چری تیگو 5 به عنوان یک شاسی بلند جمع و جور در جمع خانواده محصولات چری است. در تیگو ۵ بیشتر

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودروی mvm 550

در این مقاله قصد داریم اطلاعات بسیار مفیدی را در خصوص mvm 550 در اختیار شما قرار دهیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

دیدن مقاله