برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.
قابلیت های جذاب mvm x33 | معرفی خودرو ام وی ام x33

قابلیت های جذاب mvm x33 | معرفی خودرو ام وی ام x33

چری تیگو 3 که در ایران با نام X33 عرضه می‌شود، یکی از خودروهای پرفروش‌ نمایندگی ام وی ام چینی کشور است. به ادعای اتو حیدری کراس‌اورهای کامپکت درحال ‌تبدیل به محبوب‌ترین کلاس خودرویی در دنیا هستند. چنین محصولاتی ازنظر اندازه‌ی بدنه، بین شاسی‌ بلندهای پهن‌پیکر و سدان‌های امروزی قرار می‌گیرند. از یک سو، چندان بزرگ و پرهزینه نیستند و از سوی دیگر، ارتفاع بالاتر سرنشینان را از سطح زمین و راحتی بیشتری فراهم می‌کنند. هر کراس‌اور کوچک یا متوسطی، صندوق بار مناسب و فضای مناسب چهار سرنشین و مصرف سوخت راضی‌کننده دارد؛ پس، می‌تواند برای خانواده‌های امروزی گزینه‌ای ایده‌ال باشد.

mvm x33

معرفی خودرو MVM X33

چری اتوموبیل، هم‌اکنون رتبه‌ی دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ششصدهزار دستگاه در سال به‌خود اختصاص داده است. نمایندگی mvm علاوه‌بر تولیدات خود، برای شرکت‌های مطرح دنیا، خصوصا جگوار خودرو مونتاژ می‌کند و درمجموع، نزدیک به یک‌چهارم کل تولیدات این شرکت به خارج از چین صادر می‌شوند. پیش از هر چیز باید یادآوری کنیم خودروهای برند MVM هم زیرمجموعه‌ی نمایندگی چری هستند و در کشور چین با همان نام چری شناخته می‌شوند. به‌نظر می‌رسد نام و لوگوی MVM صرفا به درخواست نماینده‌ی فروش این شرکت در ایران از جمله مدیران خودرو، یا نمایندگی MVM روی بعضی خودروهای چری گذاشته شد. در تاریخ نمایندگی چری، MVM صرفا لقبی برای خودروی QQ3 است که در ایران با نام MVM110  می‌شناسیم.

طراحی ظاهری و بدنه

افرادی که با نسخه‌های گذشته‌ی X33 آشنایی دارند، به‌ سختی باور می‌کنند تمامی این مدل‌ها از سیزده سال قبل تاکنون، با پلتفرمی واحد تولید ‌شده‌اند. نمونه‌ی اولیه‌ طراحی ناهماهنگی با چراغ‌های بزرگ و ناخوشایند داشت؛ اما با فیس‌لیفت سال 2010 جذابیت بیشتری پیدا کرد. این محصول به‌ لطف بازطراحی سال 2014 متحول شد و شبیه به خودروهای تغییر نسل یافته، جلوه‌ای تازه پیدا کرد. در واقع، بسیاری از خودروهای چینی ساخت برندهای مختلف به‌دلیل استخدام طراحان خارجی در صنعت خودروسازی چین، تغییر ظاهری چشمگیری بین سال‌های 2014 تا 2016 تجربه کردند و تیگو 3 (ام‌وی‌ام ایکس 33) هم با این خوش ‌اقبالی روبه‌رو شد. جدیدترین مدل X33 در ایران توسط اتو حیدری، با دو تیپ S و S اسپرت عرضه می‌شود که صرفا در جزئیات سپر جلو متفاوت هستند. درضمن، مدل اسپرت سقف سیاه‌ رنگ دارد.

بدنه mvm x33

طیق گزارش اتو حیدری امروزه، مدل X33 S اسپرت جذابیت بیشتری در بازار دارد. از نمای روبه‌رو، چراغ‌های کشیده این خودرو با لامپ هالوژن در وسط جذابیت بیشتری درمقایسه ‌با مدل‌های قبلی دارند. چراغ راهنمای کوچک و نارنجی ‌رنگ در گوشه‌‌ی چراغ اصلی است که همراه ‌با قطعاتی باریک و فلزی، حالت چشم و پلک را برای روشنایی خودرو تداعی می‌کند. نوار LED روشنایی روز داخل سپر و کمی بالاتر از چراغ مه‌ شکن قرار دارد. مشابه دیگر خودروهای گروه چری، X33 هم جلوپنجره‌ی ساده‌ای دارد که با زمینه‌ی سیاه و خطی افقی همراه‌ با فلز کروم و نشان شرکت سازنده ارائه می‌شود. این خودرو فقط در ایران برند MVM دارد و در دیگر کشورها، با لوگوی شبیه به A مربوط به گروه چری تولید می‌شود.

چراغ‌های عقب در مدل X33 S اسپرت زاویه‌دار هستند، ضمن اینکه مشابه گرند ویتارا، از مربع‌های سفید در محیط قرمز استفاده می‌کنند. حتی در قسمت پایین و گوشه‌های سپر نیز چراغ‌های هشدار دیده می‌شوند که شباهت زیادی با نمونه‌های موجود در سوزوکی دارند. از تغییرات مهم این نما، باید به قاب دو رنگ مخصوص چرخ یدکی و طرح جذاب سپرها با ادوات نقره‌ای‌ رنگ و حفره‌های مستطیلی با فریم کروم اشاره کرد که البته، کاربرد فنی و ارتباطی با اگزوز ندارند.

طراحی ظاهری ام وی ام

سپر X33 S حجم‌دهی پیچیده و چشم‌گیری ندارد؛ اما با چند حفره‌ی بزرگ، نمایی اسپرت و جوان‌پسند فراهم می‌کند. طبق گزارش اتو حیدری این ترفند البته نیاز به فلز و قیمت تمام‌شده در این بخش را کاهش داده است. در طرفین، جایگاه ویژه‌ای برای مه‌شکن و روشنایی روز وجود دارد. در بخش میانی هم، ادوات سیاه پلاستیکی و مشبک دیده می‌شوند که در مدل X33 S اسپرت با زهوار فلزی و نقره‌ای‌ رنگ مستطیل ‌شکل همراه است.

از نمای جانبی، تفاوت خاصی میان بدنه‌ی X33 S و مدل قبلی وجود ندارد؛ ولی به ‌دلیل استفاده از ادوات فلزی روی درها، تشخیص مدل جدید از نسخه‌ی قدیمی امکان‌پذیر است. رینگ‌های X33 S نیز زیباتر شده‌اند و حالا خریدار می‌تواند از طرح اسپرت چرخ‌های آلومنیوم هفده اینچ استفاده کند. در نسخه‌ی اسپرت، ریل باربند هم ظریف‌تر شده؛ اما همچنان از آنتن کوسه‌ای خبری نیست و نمونه‌ی سنتی با پوشش سیاه در انتهای سقف دیده می‌شود.

طراحی داخلی و کابین

فضای داخلی X33 در مدل جدید کاملا متحول شده است. فرمان مدرن با فریم فلزی و نمایشگر بزرگ‌تر همراه جایگاه ویژه در داشبورد و طراحی خلاقانه برای مجرای خروجی هوا، جلوه‌ای تازه برای سرنشین فراهم می‌کند. در مدل X33 S اسپرت که نسخه‌ای ویژه در بازار ایران به خصوص مدیران خودرو محسوب می‌شود، ادوات سرخ‌ رنگ در بعضی قسمت‌های داشبورد و پوشش داخلی درها دیده می‌شوند.

مشابه بسیاری از خودروهای امروزی، داشبورد X33 هم به سه بخش تقسیم می‌شود: 1- در قسمت بالا، منحنی چشم‌نوازی با تأکید بر مجرای خروجی هوا و پنل پشت فرمان وجود دارد؛ 2- بخش میانی جایگاهی ویژه برای نمایشگر لمسی هشت اینچ دارد؛ به‌ طوری‌که هماهنگ و مرتبط‌ با پنل پشت فرمان به‌نظر می‌رسد؛ 3 قسمت پایینی داشبورد هم زوایایی متقارن با بخش بالایی دارد. کمی پایین‌تر، جایگاه‌ ویژه‌ای هم برای تهویه‌ی مطبوع وجود دارد که با کلیدهای گردان و قاب فلزی ارائه می‌شود.

طراحی داخلی x33

در قسمت تهویه و دسته‌دنده‌، البته مشابهت زیادی با ادوات موجود در دیگر خودروهای چینی به‌چشم می‌خورد؛ اما درمجموع، می‌توان از کیفیت کلیدها و دکمه‌ها رضایت داشت. این خودرو درکنار کلیدهای پلاستیکی و نسبتا ارزان‌قیمت، با قاب‌های فلزی و مواد سیاه‌رنگ شفاف (اصطلاحا پیانویی) سعی می‌کند اندکی حس لوکس برای سرنشین فراهم کند. علاوه‌براین، X33 MVM دید برخلاف طراحی جذاب فضای داخلی، از مواد درجه‌یک برای داشبورد سود نمی‌برد و در قسمت‌های مختلف از پلاستیک سخت استفاده کرده است. این موضوع برای خریدار کراس‌اوری چینی در کلاس قیمتی X33 ، البته آزاردهنده نیست و باید توجه کرد درمقایسه‌ با خودروهای ارزان‌تر، نظیر چانگان CS35 ، برتری دارد.

پیشرانه و شرایط فنی

کراس‌اور  MVM X33 در چین با پیشرانه‌ی 1.6 لیتری فروش چشمگیری دارد. این مدل قدرت 125 اسب‌بخار در 6150 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 160 نیوتن‌متر از 3900 دور بر دقیقه تولید می‌کند که البته آمار جذابی برای کراس‌اوری با وزن خالص نزدیک به 1400 کیلوگرم به‌ نظر نمی‌رسد. تاکنون در ایران، این مدل ارائه نشده است؛ اما باتوجه‌به افزایش قیمت ناشی از افت ارزش پول ملی ایران، ممکن است در فهرست شرکت مدیران خودرو یا نمایندگی MVM قرار گیرد. مدل 1.6 لیتری X33 با آپشن‌های کامل (تیپ لاکچری) در بازار جهانی حدود 13 هزار دلار قیمت دارد.

ام وی ام x33

مشابه سال‌های قبل، کراس‌اور پرفروش چری با پیشرانه‌ی دو لیتری تنفس طبیعی در ایران فروخته می‌شود. این مدل قدرت 136 اسب‌بخار در 5750 دور بر دقیقه به‌همراه نهایت گشتاور 180 نیوتن‌متر در 4300 دور بر دقیقه تولید می‌کند. کراس‌اور X33 با جعبه‌دنده خودکار CVT و هفت‌سرعته (در حالت تعویض دستی) عرضه می‌شود که نتیجه‌ی آن، رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت در زمانی حدود 14.5 ثانیه است. طبق گزارش اتو حیدری نهایت سرعت خودرو با موتور دولیتری، 170 کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت با بنزین معمولی ایران، نزدیک به دَه لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

امکانات رفاهی و ظاهری

مدل X33 S اسپرت کامل‌ترین نسخه از چری تیگو 3 است. علاوه‌بر پیشرانه‌ی دولیتری و جعبه‌دنده‌ی خودکار، این خودرو در نمای بیرونی به قابلیت‌های ازاین‌دست مجهز است: ریل باربند، رینگ‌های اسپرت آلومینیوم هفده اینچ با لاستیک‌هایی به‌پهنای 215 میلی‌متر، سانروف، بال عقب، نوار LED روشنایی روز، مه‌شکن، آینه‌بغل فلزی مجهز به راهنما و تنظیم برقی. در بعضی مدل‌ها، گرم‌کن داخل آینه‌بغل و بادگیر پنجره‌های جانبی نیز وجود دارد؛ اما تمامی نسخه‌ها آنتن سنّتی دارند و امکان ورود به خودرو با لمس انگشت روی دستگیره وجود ندارد.

اتو حیدری

شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

مشابه دیگر خودروهای ساخت چین مانند نمایندگی چری، اطلاعات کاملی از آزمایش‌های تصادف و میزان ایمنی X33 S دردسترس نیست؛ اما با جست‌وجو در سایت‌های چینی متوجه شدیم مدل ۲۰۱۱ خودرو مذکور را بنیاد ایمنی خودروهای چین (C-NCAP) آزمایش کرده و امتیاز متوسط (دو ستاره از چهار) به آن داده است. فیلم مربوط به آزمایش تصادف X33 که پلتفرم مشترک با مدل امروزی دارد، درادامه‌ی برای شما کاربران عزیز آورده شده است. باید توجه کنید احتمال دارد مدل جدید (ساخت ۲۰۱۸) بهینه‌سازی‌هایی ازنظر ایمنی داشته باشد. کراس‌اور X33 با چهار کیسه‌ی هوا برای روبه‌رو و فضای جانبی سرنشینان جلو ارائه می‌شود.

این خودرو کیسه هوای پرده‌ای ندارد و سرتاسری برای سرنشینان عقب است. به‌جز ترمز ضدقفل (ABS) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز در مواقغ اضطراری (EBD)، فناوری دیگری برای کنترل تعادل خودرو وجود ندارد. البته مصرف‌کنندگان توقع سیستم‌هایی مثل کنترل لغزش (ESP) در کراس‌اورهای کامپکت چینی ندارند؛ اما کمبود آپشن‌هایی مثل فناوری حفظ خودرو در شیب (HCA) و نشان‌دهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها در X33 احساس می‌شود. این خودرو به حسگر عقب مجهز است؛ اما برای هشدار برخورد از نمای جلو و جوانب حسگری ندارد.

طراحی بدنه MVM X33

جدیدترین مدل نمایندگی چری تیگو 3 که در ایران با نام ام وی‌ ام X33 S عرضه می‌شود، ازنظر فنی برای رانندگی آرام در شهر و سفرهای معمول خانواده‌ای چهارنفره مناسب است. میانگین مصرف سوخت این خودرو با پیشرانه‌ی دولیتری تنفس طبیعی در محدوده‌ی نُه تا دَه لیتر در صد کیلومتر، برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی پذیرفتنی به‌نظر می‌رسد و البته، کمی بیشتر از هایما S5 و هاوال H2 خواهد بود. شتاب‌گیری X33 S مسلما با رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت در زمانی حدود چهارده ثانیه رضایت‌بخش نیست؛ اما نیازهای روزانه را برآورده می‌کند و احتمالا توقع خریدار نیز، بیش‌ازاین نخواهد بود. همچنین، نباید فراموش کرد هایما و هاوال با موتورهای توربوشارژ ۱.۵ لیتری همراه‌با قیمت بیشتر درمقایسه‌با X33 S، در زمانی حدود دوازده ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسند.

مدیران خودرو

ازنظر آپشن‌های ظاهری و امکانات رفاهی، نمی‌توان نمره‌ی فوق‌العاده‌ای برای X33 S درنظر گرفت. البته، این شرایط کم‌وبیش برای تمامی خودروهای چینی در این محدوده‌ی قیمت وجود دارد. بهره‌گیری از نمایشگر لمسی هشت اینچ و کامپیوتر سفری، مهم‌ترین نکات مثبت این خودرو در بحث آپشن‌های رفاهی هستند؛ اما فقدان صندلی برقی، حسگر نزدیک‌شدن به اجسام از جلو و جوانب، تهویه‌ی مطبوع خودکار، کیسه هوای پرده‌ای و آنتن کوسه‌ای در تمامی نسخه‌های X33 S سؤال‌برانگیز است. ازنظر فناوری‌های مربوط‌به سیستم‌های حفاظت رانندگی، به‌دلیل فقدان سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP) و فناوری کنترل کشش (TCS) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، هایما S5 و هاوال H2 برتر از X33 S هستند. اتو حیدری بابت وقت ارزشمندتان برای مطالعه این مقاله تشکر فروان دارد.

نظر خود را ارسال کنید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا