خرابی سنسور دمای خنک کننده خودرو

علت خرابی سنسور دمای خنک کننده + علائم خرابی سنسور خودرو

سنسور دمای مایع خنک‌کننده که ما آن را با نام «حسگر دمای آب» هم می‌شناسیم، یکی از حسگرهای خودرو است که برای نظارت بر دمای مایع خنک‌ کننده موتور استفاده می‌شود. آنچه در داخل پیشرانه گردش می‌کند، فقط آب نیست و ترکیبی از آب همراه‌ با مایع ضدجوش و ضد زنگ و ضدیخ است؛ به همین دلیل، معمولا به ‌جای آب، آن را مایع خنک‌ کننده می‌نامند و مهندسان مکانیک خودرو هم از گفتن نام حس گر دمای آب خودداری می‌کنند.

خرابی سنسور خنک کننده

سنسور دمای خنک کننده

اکثر حسگرهای دمای خنک‌کننده با استفاده از مقاومت الکتریکی برای اندازه‌گیری دمای مایع کار می‌کنند. سیگنال خروجی از حسگر به کامپیوتر ارسال می‌شود تا تغییراتی در زمان‌بندی پیشرانه و محاسبات (پاشش) سوخت برای عملکرد بهینه انجام شود. طبق گزارش اتو حیدری هنگامی‌ که دمای مایع خنک ‌کننده در پیشرانه سرد باشد، سوخت بیشتری نیاز است و هنگامی‌ که دمای آن به گرمای لازم برسد، به سوخت کمتری احتیاج دارد. همچنین، در ‌صورتی‌ که واحد کنترل پیشرانه (ECU) تشخیص دهد دما بسیار افزایش یافته است، برای محافظت از پیشرانه در برابر آسیب احتمالی ناشی از گرمای بیش ‌از ‌حد، مشخصات عملکردی را تنظیم می‌کند.

 مصرف سوخت زیاد

یکی از اولین علائم نقص حسگر دمای خنک‌کننده، مصرف سوخت زیاد است. اگر حسگر بد کار کند، می‌تواند سیگنال اشتباه به کامپیوتر خودرو ارسال کند و محاسبات سوخت و زمان ‌بندی را تحت‌ تأثیر قرار دهد. طبق گزارش مدیران خودرو ارسال سیگنال اشتباه از کار کرد پیشرانه در دمای پایین به کامپیوتر، چندان غیر معمول نیست. چنین عیبی باعث می‌شود کامپیوتر خودرو فکر کند دمای پیشرانه سرد است (حتی اگر واقعا این‌طور نباشد) و درنتیجه دستور ارسال سوخت بیشتری نسبت به مقدار لازم صادر خواهد کرد. به این معنی که افزایش مصرف سوخت را سبب می‌شود و ممکن است عملکرد موتور را نیز مختل کند.

مدیران خودرو

خروج دود سیاه و اگزوز خودرو

یکی دیگر از علائم ایجاد عیب احتمالی در حسگر مایع خنک‌کننده، خروج دود سیاه از اگزوز است. اگر حسگر خراب شود و سیگنال اشتباه ارسال کند. ECU در محاسبات خود اشتباه می‌کند و مخلوط سوخت را بدون ضرورت غنی خواهد کرد. اگر مخلوط سوخت و هوا بیش‌ از‌حد غنی باشد، پیشرانه به مرحله‌ای می‌رسد که نمی‌تواند سوخت را به‌ خوبی منفجر کند و در نتیجه دمای محفظه‌ی احتراق و لوله‌های اگزوز افزایش می‌یابد. در ادامه، رنگ دود ناشی از احتراق به سیاه تغییر می‌کند که نشانه‌ی غنای مطلوب سوخت است.

بیش ‌از‌ حد گرم‌ شدن پیشرانه

یکی دیگر از علائم ایجاد عیب در حسگر دمای خنک‌کننده، گرم‌شدن بیش ‌از ‌حد پیشرانه است. گاهی اوقات حسگر دمای آب به‌گونه‌ای خراب می‌شود که سیگنال دائمی از داغ ‌بودن پیشرانه به ECU ارسال می‌کند. در این حالت، واحد کنترل الکترونیکی برای جبران ‌کردن گرمی پیشرانه، به‌ اشتباه دستور می‌دهد تا مخلوط سوخت و هوا رقیق شود. از این‌ رو، دمای پیشرانه به‌دلیل مخلوط سوخت و هوای رقیق، مدام افزایش می‌یابد که به احتراق زودرس و خطای جرقه منجر خواهد شد.

ساختار داخلی سنسور

سنسور دمای آب از نوع (NTC) بوده (یعنی مقاومت متغییر با ضریب حرارتی منفی) و داخل آن دو عدد سنسور مقاومتی طراحی شده که یکی از آنها برای ارسال سیگنال به ECU و دیگری به پشت آمپر آب می‌رود. (در خودروی پراید دو تا سنسور جداگانه طراحی شده است)

روشن ‌شدن چراغ چک موتور

چشمک‌زدن یا روشن‌شدن چراغ اخطار پیشرانه، یکی دیگر از علائم ایجاد عیب در حسگر دمای خنک ‌کننده است. در برخی خودروها، اگر ECU اشتباهی در سیگنال ارسالی حسگرها یا مدار الکتریکی آن‌ها تشخیص دهد، چراغ اخطار را روشن می‌کند. حسگر دمای مایع خنک‌کننده یکی از مهم‌ترین حسگرهای واحد مدیریت پیشرانه‌ی خودرو است؛ زیرا اطلاعات ارسالی آن نقش مهمی در محاسبات و عملکرد موتور برعهده دارد. به همین دلیل، اگر علائم مذکور را در خودرو خود مشاهده می‌کنید، احتمالا حسگر دچار مشکل شده است. تعمیرکاران حرفه‌ای قادر خواهند بود عیوب موجود در خودرو را تشخیص دهند و بگویند به تعویض حسگر نیاز دارید یا نه. احتمالا حسگر دچار مشکل شده است. تعمیرکاران حرفه‌ای قادر خواهند بود عیوب موجود در خودرو را تشخیص دهند و بگویند به تعویض حسگر نیاز دارید یا نه. آیا پیشرانه V12 به تاریخ می‌پیوند؟

علائم سنسور دمای خنک کننده

مراقبت از سنسور دمای خودرو

اگر خودرو مکرر جوش بیاورد سنسور دمای خودرو مقاومت خود را از دست می‌دهد .

اگر رادیاتور و موتور هواگیری نشود سنسور دمای خودرو عمر خود را از دست می‌دهد .

در زمستان و تابستان (در دمای غیر طبیعی) از ضد یخ استفاده کنید .

خودرو خود را هر چند وقت یکبار تست دیاگ بزنید .

سنسور دمای خودرو

تعریف مقاومت (NTC)

این نوع مقاومت با افزایش دما، مقاومت آنها کم می‌شود و ولتاژ افزایش می‌یابد این عمل در سنسور باعث ارسال سوخت کمتر به موتور می‌شود. همچنین این نوع سنسور‌های دما از نوع NTC داری عملکرد و دقت بالایی می‌باشند که در تجهیزات پزشکی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمنا سنسورهای دمای دیگری به اسم RDT می‌باشند که در خودرو کاربرد ندارند که با افزایش دما مقاومت آنها افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که دما در محاسبات عملکردی پیشرانه نقش مهمی ایفا می‌کند، هرگونه مشکل مربوط به حسگر دمای خنک‌کننده می‌تواند به‌سرعت به سوء‌ عملکرد پیشرانه تبدیل شود. معمولا عیوب حسگر باعث ایجاد نشانه‌هایی می‌شود که راننده می‌تواند با توجه به علائم، مشکل احتمالی را حدس بزند و از ضررهای احتمالی بعدی جلوگیری کند. نمایندگی 246 مدیران خودرو بابت مطالعه و وقت ارزشمندتان تشکر فراوان دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیران خودرو

مدیران خودرو x22

ام وی ام x۲۲ است که از زمستان ۹۵ به ایران آمده را باید نسخه کراس اوور از هاچ بک ۳۱۵ بدانیم چرا که پلتفرم

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودرو چری

  چری اتومبیل شرکت خودروسازی چینی است که به عنوان یکی از کارخانه های اصلی تولید خودرو و موتور خودرو در جمهوری خلق چین به

دیدن مقاله
مدیران خودرو

شرایط فروش تیگو

شرایط فروش تیگو 5  چری تیگو 5 به عنوان یک شاسی بلند جمع و جور در جمع خانواده محصولات چری است. در تیگو ۵ بیشتر

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودروی mvm 550

در این مقاله قصد داریم اطلاعات بسیار مفیدی را در خصوص mvm 550 در اختیار شما قرار دهیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

دیدن مقاله