اتو حیدری

نحوه چک کردن دیسک و صفحه خودرو + 6 نکته مهم تست دیسک و صفحه خودرو

نحوه چک کردن دیسک و صفحه خودرو

طبق گزارش اتو حیدری کل زمان معقول برای تعویض کلاچ پس از 50 تا 60 هزار کیلومتر است اما این عدد با توجه به نوع رانندگی می‌تواند کم و زیاد شود. برای مثال اگر در شهر رانندگی می‌کنید و مخصوصا در ترافیک زیادی باشید، ممکن است این عدد به بین 30 تا 40 هزار کیلومتر برسد. از طرفی اگر کسی در مسیرهای جاده ای یا اتوبانی بیشتر تردد کند و از کلاچ زیاد استفاده نکند، این عدد به 70 تا 80 هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

بهترین راه برای تشخیص تمام شدن دیسک و صفحه این است که در حال حرکت با سرعت 20 تا 30 کیلومتر خودرو را در دنده 4 قرار دهید و پا را تا انتها بر روی پدال گاز فشاز دهید. اگر موتور خودرو شما به صدا افتاد و زوری برای شتاب گرفتن نداشت یعنی دیسک و صفحه شما سالم است اما اگر به طور ناگهانی شتاب گرفت و کمی پرش داشت، این یعنی دیسک و صفحه با هم درگیر نیست و نیاز به تعویض دارد.

چگونه یک کلاچ را عوض کنیم؟ چه زمانی باید دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنیم یا نشانه های پایان عمر صفحه کلاچ چیست؟ اگر از خودرو استفاده می کنید البته در نمایندگی MVM و CHERY  این مودر کمتر دیده شده است. احتمالا در بازدیدها و مراجعه به تعمیرگاه شنیده‌اید که گفته می شود باید صفحه کلاچ تعویض گردد یا دچار نقص شده است. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید این صفحه کلاچ را خودتان به راحتی تعویض کنید. با ما همراه باشید.

اگر با سیستم خودرو آشنایی ندارید با مطالعه درباره نمایندگی مدیران خودرو تهران و ارائه خدمات این مجموعه به یک دید بزرگ در حوزه خودرو می‌رسید. باید بدانید که در واقع کلاچ وظیفه‌اش در انتقال قدرت خودروست. زمانی که شما می‌خواهید دنده عوض کنید این تغییر نیرو اگر به یکباره انجام گیرد مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت که با کلاچ گرفتن این انتقال نیرو و کار قطع و وصل آن در دنده جدید انجام می‌گیرد.

مدیران خودرو

 

بازکردن سیم و پدال کلاچ پراید

روش بستن قطعات درون عکس به صورت روش باز کردن آنهاست. پیش از اینکار خلاصی پدال کلاچ را بررسی کنید. برای بررسی خلاصی کلاچ پدال را به ارامی با دست فشار داده و میزان خلاصی ان را ازمایش کنید . که میزان ان مطابق با حد استاندارد یعنی 9 تا 15 میلیمتر باشد -1 . مهره تنظیم  -2 پین 3- بست فلزی 4- سیم کلاچ 5- پیچ 6- واشر فلزی 7- واشر تخت 8- بوش فاصله پر کن 9- بوش 10- پدال کلاچ 11- فنر برگرداننده پدال کلاچ 12- بوش فاصله پر کن13- بوش 14- پدال ترمز 15- فنر برگرداننده پدال ترمز

در بیشتر موارد صفحه فشار بر روی فلای ویل با پیچ 10 ، 13  یا  14 mmمحکم می شود. زمانی که شروع به باز کردن پیچ‌ها کردید، فلای ویل می‌خواهد حرکت کند و موتور را بچرخاند، بنابرین باید پیچ‌ها را با استفاده از اهرم به سمت داخل یا خارج از فلای ویل باز کنید. آچار ضربه‌ای تفنگی نیز برای این کار خوب عمل می‌کند. همه پیچ‌ها را فورا باز نکنید چون صفحه فشار دیسک کلاچ را نگه می‌دارد که ممکن است سنگین باشد و باعث آسیب شود. وقتی آخرین پیچ باز می شود، شخص دیگری باید صفحه فشار و دیسک را نگه دارد. وقتی پیچ‌ها را باز می‌کنید صفحه فشار به سمت خارج فلای ویل شروع به حرکت می‌کند.

وقتی آخرین پیچ ها باز می شوند، دستتان را روی دیسک و صفحه نگه دارید تا این قسمت‌ها را کنترل کنید. با یک انگشت دیسک را نگه دارید. این یک روش خوب برای نگه داشتن دیسک بر روی صفحه فشار است. هنگامی که پیچ‌ها را باز کردید، ممکن است هنوز صفحه فشار با ۳ تا پرچ تراز کننده یا بیشتر بر روی فلای ویل، تصب باشد. به آرامی صفحه فشار را با استفاده از پیچ‌گوشتی استاندارد تا زمانی که از فلای ویل آزاد شود، حرکت بدهید.

پوشش کلاچ

دیسک کلاچ بخشی است که بیشتر شبیه به یک پد ترمز است، در حقیقت در هر دو طرف دیسک کلاچ مواد پد ترمز با پرچ وصل شده‌است. در واقع این آستر به پرچ ها اجازه می‌دهد تا به فلای ویل یا صفحه فشار متصل شوند که باعث بکسواد کلاچ می‌شود.

 

اتو حیدری

 

فلای ویل

سطح اتصالات کلاچ و فلای ویل اکنون در معرض دید قرار خواهد گرفت. دنبال حرارت های شدید، نقاط داغ و ترک‌های داغ باشید که نشان می دهد کلاچ برای مدت زمانی طولانی لیز می خورد و نیاز به تعویض فلای ویل است. زیر فلای ویل چیزی شبیه به یک الگوی پوشش معمولی است و می‌تواند دوباره ماشین کاری شده باشد که باید هر زمان که کلاچ را سرویس می‌کنید انجام شود. اگر زمانی که کلاچ جدید نصب شود این مرحله حذف شود، وقتی پدال گاز آزاد می‌شود صدای پچ پچ می دهد و این کار باید مجددا انجام شود.

 

شاید دوست داشته باشید بخوانید: نحوه تشخیص خودرو های تصادفی

 

 

تعویض بلبرینگ

در چرخ عقب و برخی ماشین ها‌ چرخ جلو، کلاچ یک بلبرینگ دارد که برای پشتیبانی از شفت ورودی گیربکس دنده‌ی دستی طراحی شده‌است. اگر این بلبرینگ قفل باشد یا فرسوده شده باشد، باعث می شود کلاچ درگیر نشود. بلبرینگ باید در طول سرویس کلاچ تعویض شود.

کلاچ جدید را منطبق کنید

کلاچ قدیمی را در کنار کلاچ جدید روی یک میز قرار دهید. قطر دیسک و سطح ماده کلاچ را بررسی کنید. همچنین با کنار هم قرار دادن آن ها به ارتفاع صفحه فشار نگاه کنید، آن‌ها باید نسبتا نزدیک باشند. اگر هنگام تعویض کلاچ تفاوت کلاچ قدیمی و جدید زیاد باشد، بطوریکه کلاچ یا آزاد نشود و یا درگیر نشود، این مساله مشکل بوجود می‌آورد. قبل از نصب دیسک کلاچ بر روی فلای ویل، آن را روی شفت ورودی گیربکس فیت کنید. باید با مقاومت کمی بر روی شفت حرکت کند. این کار خیلی کمک می کند که هنگام نصب مجدد شفت گیربکس مشکلی پیش نیاید.

 

مدیران خودرو

 

نصب کلاچ جدید

این بخش بسیار مهم است! دیسک کلاچ می‌تواند روی سمت صفحه فشار در هر دو جهت حرکت کند اما تنها یک جهت صحیح است. قسمتی از دیسکی که بیرون آمده است باید به سمت صفحه فشار برود یا کلاچ آزاد نشود پس مهم است که دیسک را در جهت درست نصب کنید. همچنین مهم است که قبل از نصب از پاک‌کننده ترمز برای پاک کردن گریس و کثیفی از روی سطوح تماس فلای ویل و صفحه‌ی فشار استفاده کنید.

به آرامی دیسک کلاچ جدید و صفحه فشار را روی پرچ‌های تراز فلای ویلی که تازه روکش شده قرار دهید و پیچ‌ها را با دست سفت ‌کنید. پیچ های صفحه فشار را کمی رها کنید تا صفحه فشار بتواند به اطراف حرکت کند. این کار به این دلیل است که بتوانید ابزار تراز کلاچ که در کیت کلاچ موجود است را وارد کنید. ابزار تراز کلاچ که در جعبه تعویض کلاچ است را پیدا کنید. نیاز است که دیسک کلاچ را با بلبرینگ تنظیم کنید تا گیربکس بتواند به راحتی نصب شود.

با آزاد کردن دیسک کلاچ، ابزار تراز کلاچ را در دیسک کلاچ و بلبرینگ نصب کنید. پیچ‌ها را کمی بیشتر سفت کنید تا دیسک را در جای خود نگه دارد و ابزار را در مسیری دایره‌ای حرکت دهید. این کار باعث می شود در تمام جهات مقاومت ‌کند. شما می‌خواهید یک نقطه مرکزی خوب پیدا کنید. این بدان معنی است که دیسک در وسط صفحه فشار قرار دارد. با استفاده از ضامن چرخ دنده صفحه فشار را به طور مساوی و به آرامی در الگوی ستونی محکم کنید. هیچ پیچی را محکم

اگر این مرحله به درستی انجام نشود، کلاچ به درستی آزاد نخواهد شد و می‌تواند باعث خرابی شود. سفت کردن پیچ‌ها که بسته به ویژگی‌های گشتاور کارخانه، معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ فوت پوند است را تکمیل کنید. دوباره فلای ویل را امتحان کنید قطعه را به سمت داخلی محکم کنید. از ابزار بادی استفاده نکنید. این کار صفحه فشار را خم می‌کند و باعث می‌شود کلاچ درگیر نشود. چند مرتبه به آرامی در اطراف صفحه فشار به این روش عمل کنید تا کاملا سفت شود. توجه کنید که میله‌های صفحه فشار به سمت داخل حرکت می‌کنند و پیچ ها را محکم ‌کنید. این کار را تا جایی که ممکن است ادامه دهید.

 

نتیجه گیری

امیدواریم با مطالعه این مقاله مناسب‌ترین دیسک و صفحه خودرو خود را انتخاب کنید. اتو حیدری از شما برای مطالعه این مقاله سپاس گذار است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیران خودرو

مدیران خودرو x22

ام وی ام x۲۲ است که از زمستان ۹۵ به ایران آمده را باید نسخه کراس اوور از هاچ بک ۳۱۵ بدانیم چرا که پلتفرم

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودرو چری

  چری اتومبیل شرکت خودروسازی چینی است که به عنوان یکی از کارخانه های اصلی تولید خودرو و موتور خودرو در جمهوری خلق چین به

دیدن مقاله
مدیران خودرو

شرایط فروش تیگو

شرایط فروش تیگو 5  چری تیگو 5 به عنوان یک شاسی بلند جمع و جور در جمع خانواده محصولات چری است. در تیگو ۵ بیشتر

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودروی mvm 550

در این مقاله قصد داریم اطلاعات بسیار مفیدی را در خصوص mvm 550 در اختیار شما قرار دهیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

دیدن مقاله