مدیران خودرو

نحوه چک کردن روغن ترمز

نحوه چک کردن روغن ترمز

 

روغن ترمز از موارد مهم مورد بحث در محافل فني خودرويي است، زيرا بسياری از مردم نمی‌دانند كه چرا بايد روغن ترمز را عوض كرد؟ آيا می‌دانستيد كه به طور ميانگين راننده ای كه 10,000 تا 15,000 مايل را در سال طی می‌كند حدود 75,000 دفعه از پدال ترمز استفاده می‌كند؟ طبق تحقیقات اتو حیدری يكی از نظر سنجی‌هایی كه در مركز مراقبت‌های خودرویی در آمريكا انجام شد، نشان داد كه نيمی از رانندگان ايرادات احتمالي ناشی از سيستم ترمز را به عنوان خطرناكترين تهديد براي خودشان می‌دانند، به طور متوسط نيمی از خودروها و كاميون‌های سبك در آمريكا براي 10 سال يا بيشتر هرگز روغن ترمز خود را عوض نكرده‌اند. در بسياری از كشورهای اروپایی بازرسی دوره‌ای روغن ترمز از ضروريات است و نيمی از خودروها تست‌هايی را به طور مرتب انجام می‌دهند. اينها می‌تواند دلايل خوبی برای تعويض به موقع روغن ترمز باشد.

طبق گزارش مدیران خودرو بدون شک سیستم ترمز هر خودرو و وسیله نقلیه را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین قسمت‌های آن نام برد. که وظیفه سنگین ایمنی سرنشینان را بر عهده دارد. انجام صحیح این وظیفه و عملکرد سیستم ترمز بستگی شدیدی به مایع ترمز (روغن ترمز) درون آن دارد. روغن ترمز یا مایع ترمز، سیالی است که وظیفه انتقال فشار از پمپ ترمز به بوستر و لنت ترمز را بر عهده دارد. این مایع بدلیل خصلت عملکرد خود باید دارای حداقل تراکم پذیری باشد. به راحتی در آب حل می‌شود. رنگ را به سرعت از بین می‌برد و قابلیت جذب رطوبت دارد.

روغن ترمز که بر پایه گلیکول تولید می‌شود و از خاصیت تراکم ناپذیری و نقطه جوش بالایی برخوردار است و اخیرا با پایه سیلیکونی نیز تولید شده است که البته با این که خواص آن نسبت به پایه گلیکول بهبود یافته است .با اتو حیدری همراه باشید تا به آموزش چک کردن روغن ترمز بپردازیم.

 

اتو حیدری

 

تشخیص روغن ترمز

خیلی راحت و با چشم می توان تشخیص داد که روغن ترمز اشباع شده. روغن ترمز تازه بسیار شفاف است اما روغن اشباع شده کدر به نظر می آید. هیچگاه چند مارک مختلف روغن ترمز را با هم ترکیب نکنید. از ریختن روغن های هیدرولیک و روغن موتور یا هر ماده دیگری در سیستم اجتناب کنید زیرا به سرعت به سیستم ترمز آسیب میزند و همچنین بخاطر نداشتن خواص روغن ترمز عملکرد خوبی نخواهد داشت.

پیشنهاد اتو حیدری برای دوست داران خودرو این است که همیشه سعی کنید از روغن تازه و نو برای پر کردن روغن ترمز استفاده کنید و سعی کنید به مقدار مورد نیاز و در قوطی‌هایی با حجم کم خریداری کنید زیرا روغن ترمزی که برای مدتی در معرض هوا قرار گرقته باشد اشباع شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد. از روغن ترمزهایی که مدت طولانی در جایی نگهداری شده است نیز استفاده نکنید. پس از هر بار تعویض روغن ترمز حتما سیستم ترمز را برای امنیت خود هواگیری کنید.

بسياری از متخصصان توصيه جدی بر تعويض هر ساله و يا هر 2 سال يك بار روغن دارند تا بتوان از تعميرات سنگين ديگر جلوگيری نمود. دليل آنها هم بر اين اساس است كه روغن ترمز با پايه گليكول در طی كاركردش، آلودگی‌ها و رطوبت سيستم را در خود جذب می‌كند. مايع، رطوبت را از بين درزهای ميان لوله‌های پلاستيكی جذب می‌كند، به خصوص نشتی‌های گذشته و جاهایی كه ممكن است از قبل در معرض هوا قرار گرفته باشند نيز، بسيار مهم است. از طرفی مشكل نشتی به طور واضحی در آب و هوای مرطوب تشديد خواهد شد. پس از گذشت يك سال از سرويس، روغن ترمز به طور متوسط دارای 2 درصد آب می‌شود و پس از گذشت 18 ماه سطح نشان دهنده می‌تواند تا سه درصد افزايش پيدا كند. يك نظر سنجی سازمان ترافيك آمريكا نشان داد كه روغن ترمز در 20 درصد از 1,720 وسيله نقليه به طور نمونه دارای 5 درصد يا بيشتر آب بوده است!

 

مدیران خودرو

 

نکات مهم:

گیربکس‌های دنده‌ای معمولی نیز با روغن کار می‌کنند که نیاز به چک‌کردن دارد؛ این کار از زیر خودرو انجام می‌شود. وضعیت نامناسب روغن (کم‌بودن یا کهنه‌بودن) در این گیربکس‌ها موجب سروصدا یا اصطلاحا «زوزه کشیدن» گیربکس می‌شود. البته حساسیت این گیربکس‌ها به روغن به اندازه گیربکس‌های اتوماتیک نیست.

اگر سطح یکی از مایعات خودرو پایین بود، به‌زودی دوباره آن را چک کنید و این کار را مکرر انجام دهید. با‌ دقت زیر خودرو و محل پارک خودرو را از نظر نشتی بررسی کنید؛ اگر در قسمتی از خودرو نشتی پیدا کردید آن را برطرف کنید. بررسی و به‌ روزرسانی سوابق نگهداری خودرو کار مفیدی است. آخرین بار که روغن موتور را عوض کردید یا خودرو را برای سرویس به تعمیرگاه بردید، چه زمانی بود؟ برنامه رسیدگی بعدی چه زمانی است؟ آیا اخیرا تایرهای جلو و عقب خودرو را جابه‌جا کرده‌اید؟ منظور از موتور سرد این است که به مدت چند ساعت از خودرو استفاده نشده باشد.

منظور از موتور گرم یا داغ این است که موتور خودرو حداقل ۱۵ دقیقه کارکرده باشد. در خودروهای دیفرانسیل عقب، روغن محفظه دیفرانسیل نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.خودروهایی که گیربکس دنده‌ای دارند نیز ممکن است مخزن سیلندر اصلی کلاچ داشته باشند که احتمال دارد مانند سیلندر اصلی ترمز نشتی پیدا کندو نیاز به پرکردن دوباره داشته باشد. اگر متوجه هر موردی به‌خصوص یک مورد غیرعادی در خودرو شدید، آن را در دفترچه سرویس و نگهداری خودرو یادداشت کنید. زمان تعویض مایعات و فعالیت‌های دیگر مربوط به نگهداری خودرو را نیز یادداشت کنید. بازدید مکرر از فیلتر هوا نیز کار مفیدی است. فیلتر هوا شکل و اندازه‌های گوناگونی دارد و داخل محفظه‌های مختلفی قرار می‌گیرد. باد‌گرفتن فیلتر هوا با کمپرسور باد توصیه نمی‌شود زیرا این کار به فیلتر آسیب می‌رساند. هزینه تعویض فیلتر هوا باعث صرفه‌جویی در هزینه سوخت خواهد شد

 

مدیران خودرو

 

نتیجه گیری

روغن ترمز از موارد مهم مورد بحث در محافل فني خودرويي است. اتو حیدری از شما برای مطالعه این مقاله سپاس گذار است.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.