امکانات آریزو 5

بررسی تخصصی آریزو 5 | امکانات و آپشن های ARRIZO 5

شاید با گذشت سال‌ها، فراموش کرده باشید که اولین خودروی چینی بازار ایران، چه بود و توسط کدام برند ساخته می‌شد. پاسخ این سوال، می‌‌تواند نشانه‌ای از تجربه‌ی بالای گروه خودروسازی مدیران خودرو در امر صادرات به خارج از چین باشد، ضمن اینکه پیشرفت قابل توجه صنایع مرتبط با خودرو، دراین کشور را یادآوری می‌کند. به نظر می‌رسد، سدان A15 که بعدها به چری ویانا تغییر نام یافت، اولین خودروی چینی با واردات انبوه در بازار ایران باشد. نگاهی گذرا به A15 و محصولات مدرن چری، مثل آریزو 5 بار دیگر ثابت می‌کند خودروسازی چین در مسیر پیشرفت است و البته در نقطه‌ی مقابل آن، خودروسازان وطنی، با حرکتی لاک‌پشتی؛ نظاره‌گر بازار جهانی هستند.

 

آریزو 5

معرفی خودرو آریزو 5

چری از آن دسته گروه‌های صنعتی چین محسوب می‌شود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تاسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. این شرکت، هم‌اکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ۷۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. چری علاوه بر تولید خودرو با برند اختصاصی، برای شرکت‌های مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ می‌کند و در مجموع نزدیک به یک‌ چهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر می‌شود .محصولات چری علاوه بر چین و ایران، در کشورهای ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه می‌شوند، درحالی ‌که حضور محدود هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، برند MVM که در ایران با مدل‌هایی مثل X55 و 550 حضور دارد هم، زیر مجموعه‌ی چری محسوب می‌شود.

معرفی آریزو 5

 

تنوع محصولات چری فراتر از انتظار است و ۱۰ مدل مختلف را شامل می‌شود. نمایندگی چری، کراس‌اورهای خود را با نام تیگو تولید می‌کند که شامل تیگو 2 (در ایران MVM X22)، تیگو 3 (در ایران MVM X3)، تیگو 5 و تیگو 7 هستند. سواری‌های چری هم با نام آریزو شناخته می‌شوند که آریزو 3، آریزو 5 و آریزو 7 را شامل می‌شود. درحالیکه چند مدل خودروی کوچک اقتصادی هم در سبد نمایندگی چری وجود دارد، این برند با سری آریزو و تیگو، سعی می‌کند کیفیتی قابل قبول داشته باشد و حضوری قدرتمند در بازار خارج از چین نشان دهد. از گروه آریزو، شاهد واردات سدان میان‌جثه‌ی آریزو 5 به ایران هستیم که به تازگی، با پیشرانه‌ی توربو شارژ و البته قیمت بالاتر نسبت به نسخه‌ی استاندارد، پیش‌ فروش می‌شود.

arrizo 5

 

طراحی ظاهری و بدنه

برای علاقه ‌مندان حرفه‌ای خودرو، نمای روبروی آریزو 5، الهام گرفته از محصولات مدرن اوپل به نظر می‌رسد، هرچند که نمی‌توان جذابیت ظاهری و طراحی قابل قبول این محصول را نادیده گرفت. با نگاهی به جدیدترین مدل‌های چری که آریزو 5 و کراس اور تیگو 7 را شامل می‌شود، متوجه زبان طراحی این برند، خصوصا در فرم چراغ‌های اصلی و جلو پنجره می‌شویم. با این سبک، به وضوح خطوط تیز روی بدنه و زاویه‌های تند قطعات متخلف، بر منحنی‌ها و گوشه‌های مدور، ترجیح داده شده‌اند.

نمای روبروی آریزو 5، به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شده است که با خط روی جلوپنجره مشخص می‌شود. امتداد این خط تا زیر چراغ اصلی، سپر و گلگیر را جدای از دیگر قسمت‌ها نشان می‌دهد. جلو پنجره 6 ضلعی، با لوگوی کوچک نمایندگی چری و زمینه‌ی مشبک سیاه‌رنگ دیده می‌شود، درحالیکه قاب براق فلزی دارد و خبری از لوگوی درشت قدیمی نیست. چراغ اصلی، نقش بسیار مهمی در حس اسپرت آریزو 5 بازی می‌کند و مجزا از دیگر قطعات بدنه، زیبایی بسیار خوبی دارد. سپر این مدل، از کنار چرخ جلو و ناحیه‌ی گلگیر به صورت مدور طراحی شده است تا حالت چهارگوش کلاسیک نداشته باشد. این بخش، با فضای سیاه‌رنگ و پلاستیکی دیده می‌شود که هدایت‌کننده‌ی هوا و البته کاهش‌ دهنده‌ی هزینه‌های تولید خواهد بود. چراغ روشنایی روز LED هم در طرفین سپر و با جایگاهی پلاستیکی قرار داده شده است که البته می‌توانست با کمی هزینه‌ی بیشتر، طراحی بهتری داشته باشد.

مدیران خودرو

 

از نکات مثبت در طراحی چری آریزو 5، باید به خطوط حجم‌دهنده‌ی روی کاپوت اشاره کرد که همراه با خط باریک بالای سپر، جایگاه چراغ‌های اصلی را تقویت می‌کنند و حس یک خودروی اسپرت مدرن را به چشم بیننده می‌رسانند. خطوط روی کاپوت، امتداد جذابی با ستون‌های A دارند و حجم بدنه‌ی آریزو 5 را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

می‌توان ادعا کرد، طراحی خوب آریزو 5 در پشت خودرو هم ادامه داشته است. البته باید توجه داشت که فرم چراغ‌های عقب و پیکربندی بدنه، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سوناتا 2017 دارد. کوتاه‌ بودن کاپوت عقب، با اضافه شدن لبه‌ای شبیه به دیفیوزر، کمتر توی ذوق می‌زند و بار دیگر، طراحی هوشمندانه‌ی آریزو 5 را ثابت می‌کند. چراغ‌های عقب، با خطوط تیز در لبه‌ها همراه هستند تا اسپرت‌تر دیده شوند. سپر هم، برجستگی اغراق‌ آمیزی دارد که مسلما با هدف افزایش حجم ظاهری خودرو و با ابهت‌تر دیده‌شدن آن، انجام شده است. مشابه سوناتا، خطی شبیه به نیم‌دایره پیرامون سپر عقب دیده می‌شود که در بخش پایین دارای قطعه‌ای پلاستیکی با حاشیه‌ی منحنی است. لبه‌های درپوش صندوق و محل قرار گرفتن پلاک هم، تفاوت خاصی با سدان مشهور هیوندای ندارد. طبق گزارشات اتو حیدری در مجموع، می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی چری آریزو 5 داد و ظاهر آنرا، عامه پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول 4572 میلی‌متر، عرض 1825 میلی‌متر و ارتفاع 1482 میلی‌متر است که فاصله محورهای 2670 فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و کابین

طبق تحقیقات مدیران خودرو برای عامه‌ی مردم، آنچه در نمای داخلی یک خودروی چینی اهمیت دارد، موارد به کار رفته در داشبورد و تودری‌ها است. این روزها، تقریبا تمام مدل‌های چینی بازار، به لطف استفاده از نمایشگر لمسی و ترفندهای مربوط به چیدمان ادوات، ترکیب جذابی در فضای داخلی ارائه می‌کنند، اما به دلیل استفاده از پلاستیک خشک و بعضا مواد بازیافتی، خریدار خود را پشیمان می‌کنند. طبق گزارش نمایندگی چری اگر تجربه‌ی حضور در سدان‌های چینی ارزان‌قیمت، مثل آریو S۳۰۰، بی‌وای‌دی F۳ یا برلیانس H۳۳۰؛ داشته باشید مسلما متوجه این موضوع خواهید شد که آریزو 5 در زمینه‌ی مواد به کار رفته در کابین، بهتر از رقبای هم‌وطن خود عمل می‌کند. هرچند که داشبورد این خودرو، چندان نرم و با کیفیت عالی نیست، اما حسی نزدیک به یک محصول کره‌ای دارد.

طراحی داخلی کابین

 

ترکیب و طراحی ادوات مختلف داشبورد به تبعیت از ظاهر بیرونی خودرو، اسپرت و مدرن به نظر می‌رسد. مجاری هوای تهویه مطبوع، با حالتی کشیده و پرانتزی، پیرامون نمایشگر ۷ اینچی قرار گرفته‌اند. کلیدهای مربوط به سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، به خوبی گروه‌بندی شده‌اند و روی سطحی شیبدار با ترکیب زیبا ارائه می‌شوند. جای‌گذاری دیگر ادوات روی داشبودر، مثل کلیدهای گردان تهویه مطبوع، قابل قبول است.

فرمان خودرو در مدل فول‌آپشن، پوشش قابل قبولی دارد که پلاستیک خشک نیست و تاحدودی جنس چرم را شبیه‌سازی می‌کند. ترکیب کلی فرمان ساده است و با کلیدهای غیر فلزی برای کنترل سیستم صوتی و برقراری تماس تلفنی در طرفین، ارائه می‌شود. پشت فرمان، پنل‌های سیلندری سرعت و دور موتور قرار دارند که دایره‌ی ساده نیستند و با حالت ۶ ضلعی به هم پیوسته ارائه می‌شوند.عقربه‌ی سفید با هاله‌ی نور سرخ، حس اسپرت و جوان‌ پسندی به راننده‌ی آریزو 5 می‌دهد، ضمن اینکه همراه با نمایشگر TFT میانی، می‌توان از تمامی هشدارهای مربوط تجهیزات فنی و ایمنی خودرو، باخبر شد.

بر خلاف خودروهای وطنی، چینی‌ها اهمیت زیادی به کیفیت نشیمن محصولات خود می‌دهند. این موضوع در چری آریزو 5 هم به خوبی دیده می‌شود به طوری که نه‌ تنها مواد قابل قبولی در پوشش صندلی‌ها به کار گرفته شده است که نوع طراحی آنها، ارگونومیک و هماهنگ با بدن سرنشین خواهد بود. طول داشبورد آریزو 5، نسبتا زیاد است و به همین دلیل، مجاری هوای متعددی در آن طراحی شده‌اند که حتی قسمت‌های کناری و بالایی را پوشش می‌دهند. در قسمت بین صندلی‌ها به تبعیت از مد روز؛ جا لیوانی پلاستیکی و محفظه‌ی وسط همراه با استراحتگاه بازو از جنس پوشش صندلی‌ها قرار دارد، اما ترمز دستی با ظاهری ناخوشایند دیده می‌شود. تقریبا تمام قسمت‌های داخل در، پلاستیک خشک سیاه‌رنگ وجود دارد و استفاده‌ی کمی از پوشش پارچه‌ای برده است.

پیشرانه و قوای فنی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نمایندگی چری آریزو 5 با دو پیشرانه‌ی متفاوت در کشور عرضه می‌شود که شامل ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۵ لیتری توربوشارژ است.هرچند که ظاهر این مدل‌ها ، کاملا مشابه به نظر می‌رسد، با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه آنها، می‌توان پیش‌بینی کرد که خریدار آریزو 5، دچار سردرگمی و دودلی میان این خودروها نشود.

آپشن های آریزو 5

 

همانند یک سال گذشته، آریزو 5 همچنان با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری استاندارد به قدرت ۱۱۶ اسب بخار همراه با گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌متر ارائه می‌شود. بیشترین قدرت این پیشرانه، در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۳۸۰۰ دور بر دقیقه اندازه‌گیری شده است. آریزو 5 استاندارد، با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته در زمانی حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که البته با گیربکس اتوماتیک CVT، نزدیک به ۱۵ ثانیه است. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم، طبیعتا در نسخه‌ی دستی و اتوماتیک، حدود یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تفاوت دارد و عددی حدود ۹ تا ۱۰ لیتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو 5 با پیشرانه‌ی ۱۱۶ اسب بخار، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

آپشن‌های رفاهی

از مهم‌ترین امکانات فنی چری آریزو 5 می‌توان به کولر برقی در نمونه‌ی فول‌آپشن این خودرو اشاره کرد که فشار بسیار کمی به پیشرانه‌ی بنزینی می‌آورد. ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی چهار طرف، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همه‌ی مدل‌های آریزو 5 وجود دارند.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

همان‌طور که برای همه‌ی ما قابل پیش‌بینی است، چری آریزو 5 هم مثل دیگر خودروهای چینی بازار ایران، دارای ۵ ستاره‌ی از نهاد تست تصادف خودروهای چین (C-NCAP) است. از سویی دیگر، تلاش ما برای پیدا فیلم مربوط به این آزمون، بی‌نتیجه بود. امکانات آریزو 5 در تیپ‌های مختلف تفاوت دارد. در ارزان‌ترین نسخه (تیپ MT دنده دستی)، تنها دو کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو وجود دارد، ضمن اینکه با سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای پیش‌کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه می‌شود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی و سیستم کمی حفظ خودرو در شیب (HHC)، تنها در نسخه‌ی فول‌آپشن (تیپ اکسلنت) ارائه می‌شوند و نمونه‌ی دنده دستی از انها بی‌بهره خواهد بود.

آزمون فنی و کیفیت رانندگی

آنچه مسلم به نظر می‌رسد، تفاوت قابل توجه آپشن‌های ایمنی و رفاهی در آریزو 5 مجهز به پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و جعبه‌دنده‌ی دستی با نسخه‌ی توربوشارژ دنده اتوماتیک است. هرچند که قیمت این دو محصول نیز اختلاف زیادی دارد، از نظر ظاهری تفاوت خاصی در آنها احساس نمی‌شود.

امکانات رفاهی اریزو 5

 

تیپ دنده دستی آریزو 5 با پیشرانه‌ی ضعیف‌تر، در کلاس سدان‌های اقتصادی چینی قرار می‌گیرد که البته نسبت به رقبای داخلی، گران‌تر است. پیشرانه‌ی ۱۱۶ اسب بخار، نیازهای یک خانواده‌ی معمولی را فراهم می‌کند و مسلما مناسب شتاب‌گیری‌های ناگهانی نخواهد بود. در حالیکه مدل‌های چینی با پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری، مثل ام‌جی 360، بی‌وای‌دی F3 و حتی بسترن B30 با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری، حدود ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارند، نمایندگی چری با آریزو 5 نشان می‌دهد فناوری بالاتری ارائه می‌کند و در ازای قیمت بیشتر، کیفیت فنی بهتری دارد. البته نباید فراموش کرد، برتری شتاب و قدرت آریزو 5، کمی مصرف سوخت بالاتر هم خواهد داشت. اتو حیدری نمایندگی رسمی مدیران خودرو بابت وقت ارزشمندتان برای مطالعه این مقاله تشکر فروان دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیران خودرو

مدیران خودرو x22

ام وی ام x۲۲ است که از زمستان ۹۵ به ایران آمده را باید نسخه کراس اوور از هاچ بک ۳۱۵ بدانیم چرا که پلتفرم

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودرو چری

  چری اتومبیل شرکت خودروسازی چینی است که به عنوان یکی از کارخانه های اصلی تولید خودرو و موتور خودرو در جمهوری خلق چین به

دیدن مقاله
مدیران خودرو

شرایط فروش تیگو

شرایط فروش تیگو 5  چری تیگو 5 به عنوان یک شاسی بلند جمع و جور در جمع خانواده محصولات چری است. در تیگو ۵ بیشتر

دیدن مقاله
مدیران خودرو

خودروی mvm 550

در این مقاله قصد داریم اطلاعات بسیار مفیدی را در خصوص mvm 550 در اختیار شما قرار دهیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

دیدن مقاله