برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.
فناوری AirBag در دنیای خودروسازان | نحوه عملکرد کیسه هوا در خودرو

فناوری AirBag در دنیای خودروسازان | نحوه عملکرد کیسه هوا در خودرو

طبق تحقیقات نمایندگی حیدری سالها بود که کمربند ایمنی تنها شکل ایمنی غیرفعال را در خودروهای ما فراهم می کرد. مباحثاتی درباره ایمنی آنها به ویژه در رابطه با کودکان مطرح شد اما با گذشت زمان، بسیاری از کشورها قوانین اجباری برای استفاده از کمربند ایمنی را تصویب کردند. آمارها نشان می دهد که استفاده از کمربند ایمنی جان هزاران نفر را که ممکن بود در اثر تصادف از بین بروند را نجات داده است.

عملکرد ایربگ

تاریخچه ایربگ یا کیسه هوا

مفهوم کیسه هوا یا ایربگ(به انگلیسی Airbag) به عنوان یک بالش نرم برای فرود در هنگام تصادف مانند کمربند ایمنی سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرد. اولین اختراع ثبت شده در مورد چنین مفهومی برای هواپیماهای مورد استفاده در طول جنگ جهانی دوم ثبت شد. در دهه 1980 ، اولین کیسه های هوایی تجاری در خودروها ظاهر شد.

کلیه خودروهای جدید فروخته شده در ایالات متحده از سال 1998 تاکنون ملزم به داشتن کیسه های هوایی در طرف راننده و مسافر شدند. همچنین کامیون های سبک در سال 1999 نیز تحت کنترل این قانون قرار گرفتند. آمار نشان می دهد تا به امروز کیسه های هوا خطر مرگ در تصادف مستقیم جلو را حدود 30 درصد کاهش داده اند. پس از مدتی نیز کیسه های هوای جانبی نصب شده در صندلی و پنل های  خودرو تولید شدند. امروزه برخی از اتومبیل ها از داشتن کیسه های هوای دوگانه به شش یا حتی هشت کیسه هوا فراتر رفته اند.

قوانین حرکت

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، بگذارید دانش خود را در مورد قوانین حرکت مرور کنیم. نخست می دانیم که اجسام در حال حرکت دارای مومنتوم یا تکانه هستند که حاصل ضرب جرم و سرعت آن جسم است. تا زمانی که یک خارجی به جسمی وارد نشود، آن جسم با سرعت و جهت فعلی خود حرکت می کند. اتومبیل ها از چندین جزء از جمله شاسی یا بدنه، اشیاء داخل اتومبیل و البته مسافر را تشکیل می دهند. اگر این اشیاء مهار نشوند، آنها با هر سرعتی که خودرو در حال حرکت است، به حرکت خود ادامه می دهند، حتی اگر ماشین با برخورد متوقف شود.

طبق گزارش نمایندگی حیدری متوقف کردن حرکت یک شیء نیاز به اعمال نیرو در یک دوره زمانی خاص دارد. هنگامی که یک اتومبیل تصادف می کند، نیروی مورد نیاز برای متوقف کردن اجسام درون آن بسیار بزرگ است زیرا سرعت خودرو به دلیل تصادف در یک بازه زمانی خیلی کوتاه تغییر کرده است در حالی که این اتفاق برای سرنشینان خودرو رخ نداده است؛ همچنین زمان زیادی نیز برای این کار وجود ندارد. هدف از هر سیستم مهار اضافی، کمک به متوقف کردن مسافر و کاهش حداکثری صدمه وارده به آنهاست.

نحوه عملکرد ایربگ

کاری که یک کیسه هوا یا ایربگ می خواهد انجام دهد این است که سرعت مسافر را با صدمه اندک یا بدون آسیب رساندن به وی به صفر برساند. محدودیت هایی که کیسه هوا در هنگام عمل باید در درون خود داشته باشد بسیار زیاد است. کیسه هوا در فاصله ای به اندازه فاصله بین مسافر و فرمان یا مسافر و داشبورد قرار دارد و در کسری از ثانیه، فرصت انجام وظیفه دارد. این محدودیت هم به لحاظ مکان و هم به لحاظ زمان در هنگام  وقوع حادثه بسیار با ارزش است.

مزایا ایربگ

نظر خود را ارسال کنید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا